Kwaliteitsaandelen voor de buy-and-hold belegger, als vaste waarde voor elke portefeuille.
commentaar
Een consortium geleid door Alstom is in de Dominicaanse Republiek voor het eerst sinds de overname van Bombardier geselecteerd om het Innovia monorail systeem te leveren. De waarde van het contract bedraagt ca.500 mln. EUR, waarvan 370 mln. EUR toekomt aan Alstom.
Pernod Ricard, het zwaargewicht (18,8% van de intrinsieke waarde) in de investeringsportefeuille van GBL, publiceerde degelijke jaarcijfers (over gebroken boekjaar 2022/23), die het bedrijf toelaten om het dividend met liefst 14% op te trekken, tot 4,7 EUR per aandeel. De markt reageerde echter teleurgesteld op de prognoses. Het management van de Franse sterkedrankengroep toonde zich immers voorzichtig. De middellangetermijndoelen werden weliswaar herhaald, maar er was sprake van een sterke vergelijkingsbasis voor het huidige eerste kwartaal, en zeker voor de regio’s China en de Verenigde Staten. Ook moet Pernod Ricard aandacht blijven schenken aan de schuldpositie, die het voorbije boekjaar wat toenam als gevolg van overnames. Alvast geen ongerustheid bij kredietratinghuis Standard & Poor’s, dat de groep al langer solvabiliteitsrating BBB+ toekent (met een stabiele outlook). Er volgden de voorbije dagen logischerwijze wat winstnemingen, maar de groep kan over de voorbije vijf jaar een mooi trackrecord voorleggen. Beurshuis Kepler Cheuvreux startte vorige week de opvolging van GBL met een koopadvies.
Aandelen, geschikt voor dynamische beleggers, die een portefeuille een extra boost kunnen geven, maar een hoger risico dragen.
commentaar
OCIzal de productie van ‘groene’ methanol verdubbelen in de VS. Concreet komt er in de fabriek in Beaumont (Texas) extra capaciteit van 200.000 ton bij. Dit zal de positie als marktleider in groene methanol versterken. Momenteel wordt het product gemengd met benzine, maar ook de vraag vanuit de scheepvaartsector neemt stilaan toe. Tegen 2028 mikt OCI op een vraag van meer dan 6 mln. ton. Er zijn immers 225 schepen in aanbouw die op methanol zullen varen. Het aandeel blijft interessant, maar de grote koopkansen liggen nu achter de rug. Wacht voortaan koerszwakte af voor nieuwe posities (H+). Dat betekent dat het aandeel de Actieve Koopselectie verlaat.
De EU gaat de (oneerlijke) subsidiëring van Chinese elektrische voertuigen onderzoeken. Dit gaf een zucht van opluchting bij constructeurs zoals Volkswagen, een dochter van Porsche SE. De wereldmarkten worden momenteel overspoeld door goedkope Chinese EV’s. Frankrijk maakte zich hierover grote zorgen en wil de eigen industrie beschermen. Stellantis kondigde al aan om de EV’s enkel buiten Europa te maken omwille van de lagere kostprijs (o.a. dicht bij batterijproductie). De Chinese constructeurs steken hun ambitie om de Europese markt voor EV’s te domineren niet onder stoelen of banken. Bovendien worden nieuwe technologieën zoals robottaxis’s versneld geïntroduceerd in de grote Chinese steden. Westerse spelers moeten nog starten met de bouw van hun batterijfabrieken en door softwareproblemen staat de technologie ook nog niet helemaal op punt. Niettemin reageerde China fors. Het land dreigt bij de invoering van Europese invoertaksen voor Chinese EV’s met tegenmaatregelen.
Aandelen uit groeimarkten, enkel geschikt voor beleggers die een hoger risico aankunnen, als diversificatie voor een portefeuille.
commentaar
De Braziliaanse fintechgroep publiceerde opnieuw mooie groeicijfers. De omzet steeg met 28% en de EBITDA met 46% (+20% op kwartaalbasis). De EBITDA-marge verbeterde met 4,6 procentpunten tot 50,4%. Er was vooral groei in de transacties (omzet +38%), maar de overige omzet, zoals de verhuur van apparatuur, was beperkt (+4,5%). Het aantal actieve klanten steeg met bijna 200.000 tot circa 3 miljoen. Vooral het nieuwe bankplatform ('Stone Bank') groeit snel. Voor het derde kwartaal voorziet de groep een omzetgroei van 22,6%. Dat zou dan wel het vijfde opeenvolgende kwartaal worden met een tragere groei. Niettemin blijft het aandeel aantrekkelijk. StoneCo wint marktaandeel en kan nog profiteren van de verwachte Braziliaanse renteverlagingen.