Jungheinrich

K2
Advies
K
Kopen
Risicospreiding
2
Gemiddeld risico
Advieswijzigingen
Advies verhoogd
DG
DB 4x4 Pijler Duurzame groeiers

Agenda & koerstriggers

Aanvullende gegevens
Term Waarde
12/08/2022 Halfjaarresultaten

Aandachtspunten

Bevestigde verlaagde verwachtingen na degelijk Q1. Mikt op autonome omzetgroei van 6,7%/jaar tot 2025 en ebit-marge van 8 à 10% (5,7% in 2021).

Bedrijfsgegevens

Aanvullende gegevens
Term Waarde
Sector Transport & Logistiek
Website https://www.jungheinrich.com/en
Activiteit
Producent van o.m. vorkheftrucks en aanbieder van logistieke systemen. Familiebedrijf.

Key Financials

Aanvullende gegevens
Term Waarde
Omzet € 4,4 mld
Winst p.a. € 1,80
Boekwaarde p.a. € 17,67

Volgend dividend

Aanvullende gegevens
Term Waarde
Ex-dividend 11/05/2022
Betaaldatum 13/05/2022

Laatste update

Veel meer dan vorkheftrucks

Jungheinrich en Manitou zijn twee kleinere familiebedrijven. Winstwaarschuwingen zorgden de voorbije maanden voor aanzienlijke koersdalingen. Tijd om beide bedrijven eens van naderbij te bekijken.

Aan aanbieders van vorkheftrucks op de beurs geen gebrek. Op de beurs van Frankfurt noteren Kion Group, veruit de grootste, en het bekendere Jungheinrich. Op Euronext Parijs noteert het veel kleinere Manitou. Deze laatste twee aandelen volgen we al geruime tijd effectief op. De koersen van deze bedrijven zijn sinds begin dit jaar al stevig gecorrigeerd (ruimschoots gehalveerd). De belangrijkste reden is kosteninflatie en de vrees voor een aanzienlijke terugval van de economie. Bovendien staan e-commerceaandelen onder druk en dat weegt mogelijk ook onrechtstreeks (wegens gebruik in magazijnen) op Manitou en Jungheinrich. De koersen lijken wel al veel slecht nieuws in te prijzen, zodat het moment ons gunstig lijkt om ze onder de aandacht te brengen. 

Jungheinrich

Jungheinrich is een Duits familiebedrijf, opgericht in 1953 door Friedrich Jungheinrich. Er bestaan zowel preferente (48 mln. stuks) als gewone aandelen (54 mln.) van Jungheinrich. Enkel de preferente aandelen zijn beursgenoteerd. De familie Jungheinrich heeft de meerderheid van de stemgerechtigde gewone aandelen in handen. Het bedrijf is vooral actief in Europa, waar het 87% van de omzet realiseert. Het is er de nummer twee na Kion. Tegen 2025 moet de omzet buiten Europa wel toenemen naar 20%. Het gros van de omzet (57% in 2021) komt van de verkoop van nieuwe ‘trucks’. Het gaat dan o.a. om vorklifttrucks, magazijnkranen, mobiele robotten. Ook transportbanden en rekken brengt het aan de man of vrouw. Ruim een vierde komt van de dienst na verkoop, een meer stabiele en recurrente business. Jungheinrich verhuurt ook op korte termijn uitrustingsgoederen.

  • 2021 recordjaar, margedruk in 2022

2021 was het beste jaar in de geschiedenis van het bedrijf, ondanks de uitdagingen in de aanvoerketen en de beperkingen van de activiteiten ingevolge Covid. De book-to-bill (1,15) kwam andermaal boven 1 uit. Ook in het eerste kwartaal was dat nog het geval en ook voor heel 2022 zou het cijfer opnieuw boven 1 uitkomen. De omzet kan dus verder groeien, al zal die groei dit jaar beperkt zijn. Het probleem zit hem dus niet zozeer in de omzetevolutie, maar in de margedruk. Hierdoor gaat het bedrijf uit van een aanzienlijk lager bedrijfsresultaat. De reden voor de margedruk is gekend: hogere materiaalkosten (o.a. staal) en onderbrekingen in de aanvoerketen.

  •  Impact Rusland

Jungheinrich haalde vorig jaar 4% van de omzet uit Rusland en minder dan 1% uit Oekraïne. Er is dus zowel een direct als indirect effect. Door de stopzetting van de activiteiten aldaar is er een risico op een mogelijk impairment van 130 mln. EUR, maar dat brengt geen cashuitgaven met zich mee.

  • Stevige balans

Eén van de sterke punten van Jungheinrich is overigens de uitstekende balans. De voorbije tien jaar had het bedrijf in veruit de meerderheid daarvan meer cash dan schulden op de balans staan. Dat de nettokaspositie in het eerste kwartaal aanzienlijk daalde, heeft te maken met de hogere voorraden die het bedrijf aanlegt om de problemen in de aanvoerketen zoveel mogelijk op te vangen, een noodzakelijke maatregel.

  •  Strategy 2025+

In de herfst van 2020 kwam Jungheinrich met een nieuw strategisch plan: Strategy 2025+. De doelstellingen werden aangescherpt, met aandacht voor automatisatie, duurzaamheid, digitalisatie (o.a. assistentie-, vloot- en veiligheidssystemen), energiesystemen (batterijen/opladers), efficiëntie (nieuwe productiesite in Tsjechië) en de wereldwijde voetafdruk. In het kader van deze strategie werd vorig jaar de volledig geautomatiseerde vertikale orderpikker EKS 215a gelanceerd en werd tevens technologiebedrijf arculus overgenomen. Geen grote, maar wel een gerichte overname. Met arculus heeft het zich versterkt op het vlak van autonome mobiele robotten en softwareoplossingen voor mobiele automatisatie. Op het vlak van energiesystemen werden twee nieuwe handtranspalletten gelanceerd. Innovatie blijft in deze sector erg belangrijk en op dat vlak scoort Jungheinrich zeker goed. Dit alles moet leiden tot een omzet van 5,5 mrd. EUR (gemiddelde groei van 6,7% per jaar) tegen 2025 en een bedrijfsmarge van 8 à 10%.

Manitou

Ook Manitou is een familiebedrijf, maar een pak kleiner. De omzet is minder dan de helft van die van Jungheinrich.  Bijna twee derde van de aandelen is in handen van de families Braud & Himsworth. Marcel Braud richtte het bedrijf op in 1958. Het heeft drie merken: Manitou, Gehl en Mustang. Daar waar de klanten van Jungheinrich zich vooral situeren in de klein- en groothandel, inclusief voedingsdistributie (45%), zijn bij Manitou de bouwindustrie (60% van de omzet) en de landbouwsector (29%) de grote afnemers. Hierdoor is het productaanbod licht verschillend. Naast vorkheftrucks maakt het bedrijf ook o.a. verreikers, telescoopladers, graaf(laad)machines, hoogtewerkers en knikladers. Dat maakt ook dat de resultaten volatieler zijn van jaar tot jaar. Het omzetaandeel buiten Europa is met 28% al een stuk hoger. De omzet van buiten Europa komt voor twee derde uit Amerika. 

  •  Grotere impact Covid, maar...

2021 was geen recordjaar voor Manitou. In Covidjaar 2020 viel de omzet met bijna een kwart terug, omdat het veel meer blootstelling heeft aan sectoren die door Covid werden getroffen. Vorig jaar kon het daarvan al deels herstellen. Dit jaar zou de omzet met 20% moeten kunnen opveren door de sterke marktomstandigheden in de landbouwsector, waardoor het niveau van 2019 overschreden kan worden. Mogelijk is dit cijfer te ambitieus. In het eerste kwartaal zakte de omzet met 6% door een tekort aan componenten en Covid. Het optimisme is gestoeld op het recordorderboek. Net als bij Jungheinrich is er ook sprake van margedruk door de stijgende prijzen van componenten, staal en energie. 

  • Nettokaspositie eind 2021

Manitou heeft een minder goede trackrecord dan Jungheinrich, maar wist eind vorig jaar toch af te sluiten met een kleine nettokaspositie. Een goede uitgangspositie dus om eventueel zwaar economisch weer te kunnen doorstaan.

  •  Doelstellingen 2025

Manitou mikt tegen 2025 op een omzet van meer dan 2,5 mrd. EUR (een stijging >7% per jaar) en een bedrijfsmarge van meer dan 8%. 

Koersen naderen boekwaarde

De beurskoersen van Jungheinrich en Manitou zijn al fors gecorrigeerd. Er was de waarschuwing voor lager dan verwachte marges, maar dat kan niet alleen de verklaring zijn. Daarvoor is de daling te sterk. Beleggers lijken ook te anticiperen op een stevige economische achteruitgang of zelfs recessie. De waarderingen zijn alvast al stevig teruggevallen. Zowel bij Manitou (boekwaarde: 18,06 EUR p.a.) als Jungheinrich (17,67 EUR p.a.) komt zelfs opnieuw de boekwaarde in het vizier. Een eigen vermogen dat vrij zuiver is, want bij beide bedrijven is de goodwill maar een heel klein deel van het vermogen. En in termen van verwachte EBITDA betaalt u respectievelijk circa  4 en circa 3,5 keer. De markten gaan er dan ook vanuit dat die verwachtingen nog veel te hoog liggen. Maar zelfs al halveren we de EBITDA vergeleken met de gemiddelde marktconsensus, dan nog zijn de ratio’s schappelijk. Bovendien zijn de balansen meer dan stevig, niet onbelangrijk in barre tijden. De vooruitzichten op lange termijn blijven onverminderd gunstig. Of het dieptepunt al bereikt is, is op korte termijn moeilijk in te schatten.

Feit is wel dat ook in 2019 het niveau van de boekwaarde voor Jungheinrich een goed instapmoment was. De sterke balans is een pluspunt in tijden van stijgende rentes. Ons advies gaat naar koopwaardig (K 2). De posities in Manitou zouden we niet langer afbouwen. Hier gaat ons advies naar koopwaardig op koerszwaktes (H+ 2).

Agenda & koerstriggers

Aanvullende gegevens
Term Waarde
12/08/2022 Halfjaarresultaten

Aandachtspunten

Bevestigde verlaagde verwachtingen na degelijk Q1. Mikt op autonome omzetgroei van 6,7%/jaar tot 2025 en ebit-marge van 8 à 10% (5,7% in 2021).

Bedrijfsgegevens

Aanvullende gegevens
Term Waarde
Sector Transport & Logistiek
Website https://www.jungheinrich.com/en
Activiteit
Producent van o.m. vorkheftrucks en aanbieder van logistieke systemen. Familiebedrijf.

Key Financials

Aanvullende gegevens
Term Waarde
Omzet € 4,4 mld
Winst p.a. € 1,80
Boekwaarde p.a. € 17,67

Volgend dividend

Aanvullende gegevens
Term Waarde
Ex-dividend 11/05/2022
Betaaldatum 13/05/2022