Alibaba krijgt via dochter AliExpress mogelijk een megaboete opgelegd van de Europese Unie voor de verkoop via de website van illegale producten. Alibaba krijgt nog een kans om te reageren op de aantijgingen.
Duurzame groeiers
Vorige week spraken we met CEO Padilla van Fagron. Hier leest u waarom we het aandeel nog altijd interessant vinden. Eind vorig week kreeg het aandeel ook steun van ING, dat zijn koersdoel verhoogde van 22 naar 26 euro.
Meta kondigde aan om nu toch reclame te lanceren op WhatsApp. Naast advertenties zijn er nu ook mogelijkheden tot abonnementen op bepaalde kanalen en voorgestelde kanalen. In het eerste kwartaal stegen de advertentie-inkomsten van Meta al met 16%.
Over de afgelopen 12 maanden investeerde Prosus een record van 7,8 miljard dollar. Komende woensdag op de analistendag zal het management uitleggen hoe de integratie van overnames Prosus zal doen uitgroeien tot het grootste techbedrijf van Europa. De hoge korting (30%) en de dagelijkse publicatie van de intrinsieke waarde is blijkbaar een doorn in het oog van de CEO. De focus wordt verlegd op de uitbouw van een e-commercegroep. De resultaten van e-commerce evolueerden gunstig in het afgelopen boekjaar. De groep boekte een bedrijfswinst van 443 miljoen dollar, 11% meer dan verwacht. Voor het nieuwe boekjaar rekent de groep op een bedrijfswinst van minstens 800 miljoen dollar. De kernwinst per aandeel groeide mede dankzij de massale inkoop van eigen aandelen met 59%. Het dividend verdubbelt tot 20 eurocent per aandeel.
Dividendwaarden
Ons advies voor ABN Amro verlaagden we vorige week naar houden. Meer daarover hier.
Value
De mediadochter van Bouygues, TF1, sloot een opmerkelijke deal. Abonnees van Netflix in Frankrijk krijgen toegang tot alle zenders van TF1 en de bijhorende series. Streaming wordt almaar belangrijker. Voor het eerst zijn er in de VS in mei meer kijkers op streamingplatformen dan voor traditionele televisiezenders. Netflix spant de kroon van de betalende abonnees, maar op het platform van Alphabet’s YouTube spenderen consumenten het meeste tijd.