Dankzij een adviesverlaging van Morgan Stanley kwam de beurskoers van Syensqo donderdagochtend even dichtbij onze aankooplimiet. Het beurshuis ging over tot een verkoopadvies en een koersdoelverlaging van 92 naar 66 EUR. Dat zien we graag in de praktijk omgezet om onze positie te kunnen opkrikken.
Vrijdagochtend stuurden we u een DB Alertmail en notificatie op uw smartphone voor de bijkomende aankoop van 145 aandelen Barco aan max. 11,80 EUR p.a. Een herbalancering naar boven toe in het gewicht van deze duurzame groeier. We volgen daarmee referentie-aandeelhouder Beauduin, die wel heel gretig aandelen bijkoopt. Wij houden het bij een gepast gewicht, anticiperend op een (omzet)herstel in de tweede jaarhelft en in 2025 (zie ook analyse pag. 6). Bij een gevoelig herstel van de beurskoers zullen we het gewicht opnieuw naar beneden toe herbalanceren. De bijkomende investering kostte ons 1.701,53 EUR.
Duurzame groeiers
Ackermans & van Haaren had - terecht - weinig te lijden onder het nieuws bij dochter CFE. Daar vond op het hoofdkwartier een huiszoeking en bevraging plaats, dit op basis van vermoedens van corruptie bij de bouw van het Grand Hotel in Tsjaad. Het gaat om een contract dat dateert van 2011, een project waaraan CFE flink zijn broek scheurde, naar eigen zeggen meer dan 50 mln. EUR. Tot 2014 betaalde de overheid van Tsjaad de facturen, wel steeds te laat. Maar toen de olieprijs een duik nam, bleven de facturen onbetaald. CFE Tsjaad werkte niettemin verder het gebouw af, dat volgens overeengekomen modaliteiten werd opgeleverd in december 2016, ondanks Tsjaad in gebreke bleef. Sindsdien werden regelmatig pogingen ondernomen om betaling te verkrijgen van 60 mln. EUR aan openstaande facturen. Dat lukte niet, o.a. omwille van politieke instabiliteit in het land. CFE schreef de vorderingen over de jaren af, en verkocht CFE Tsjaad voor een symbolische euro, aan iemand die er brood in zag alsnog de vorderingen te kunnen recupereren. CFE stelt altijd integer te werk te zijn gegaan bij deze oude koe die uit de gracht gehaald wordt.
Veel nieuws over het betalingsplatform bij Alibaba. De groep werkt samen met Mastercard om gebruikers meer mogelijkheden te geven om af te rekenen. Tegelijk laat het voor het eerst ook betalingen toe via WeChat van concurrent Tencent.
Dividendwaarden
Aedifica en vooral Cofinimmo waren de voorbije week in trek. De hoge dividendrendementen van deze gereglementeerde vastgoedvennootschappen steken schril af tegenover de erg matige voorwaarden van de nieuwe staatsbon. Maar ook het rendement op staatsobligaties is de jongste tijd gevoelig teruggevallen. Duits papier levert zowel op 2 als op 10 jaar minder dan 2,2% bruto op. Niet te verwonderen dat deze dividendwaarden, die de inflatie overigens kunnen doorrekenen, weer in trek zijn.
Gimv maakte de verkoop bekend van het belang in Mega International aan Bizzdesign. De verkoop verhoogde de intrinsieke waarde van Gimv met 0,5 EUR p.a. Eind juni werd die waarde door de holding conservatief op 52 EUR p.a. berekend. We verhoogden ons advies opnieuw tot koopwaardig (zie pag. 7).
Value
Tubize komt vanaf 23 september in de brede Europese beursgraadmeter Europe Stoxx 600 terecht. Best verrassend. Het is moeilijk in te schatten of dit een technische impact op de beurskoers zal hebben. De Europe Stoxx 600 is alvast een belangrijke benchmark, terwijl de liquiditeit van Tubize relatief klein is tegenover de andere kleppers in die index. Het is dan ook niet uitgesloten dat de opname het aandeel een (technische) boost gaat geven. Daarop werd de voorbije week alvast geanticipeerd. Komt die boost er, dan behouden we ons het recht voor om het gewicht van deze monoholding een stukje te verlagen.
De Duitse autoconstructeur Volkswagen, een dochter van Porsche SE, gaat het mes zetten in de kosten. Heilige huisjes zoals de Duitse autofabrieken gaan mogelijk dicht omwille van de huidige overcapaciteit. Voor het eerst in een halve eeuw zal VW in zijn thuisland mogelijk 2 fabrieken sluiten. De CEO kreeg de vrije hand om verdere besparingen door te voeren. Vorig jaar kondigde men aan om 10 mld. EUR structureel te besparen, maar dat zal niet volstaan. Volgens de pers is nogmaals 4 mld. EUR aan besparingen noodzakelijk om de marges op peil te houden. Met een schrale winstmarge van 2,3% is het merk Volkswagen onvoldoende rendabel (doel 6%). Alleen met degelijke marges kunnen de investeringen in elektrische wagens en digitalisatie gefinancierd worden.