Veelgestelde vragen


Over De Belegger


1. Wat is De Belegger?

De Belegger is al bijna 40 jaar dé standaard voor onafhankelijk beleggingsadvies in België. Een gedreven en ervaren analistenteam o.l.v. hoofdredacteur Gert Bakelants begeleidt met vakkundige adviezen elk type belegger – ervaren of beginnend, voorzichtig of wat meer avontuurlijk – bij het behalen van een maximaal rendement voor zijn of haar beleggingsportefeuille.


2. Hoe werkt De Belegger?

Het team van De Belegger bestaat uit 7 experten elk met hun eigen specialisatie, en samen meer dan 200 jaar beurservaring. Zij leveren professionele en betrouwbare adviezen via meerdere kanalen: de site belegger.be, de app van De Belegger, het wekelijkse magazine (papier of digitale pdf) en een dagelijkse e-nieuwsbrief met het overzicht van de beursdag.


3. Is De Belegger onafhankelijk?

De Belegger is 100% onafhankelijk, niet alleen van de bedrijven waarover ze informeren maar ook van een financiële instelling, bank of broker. De informatiekanalen van De Belegger zijn advertentievrij. De enige vergoeding die De Belegger ontvangt zijn de lidgelden van de abonnees. De Belegger maakt deel uit van Mediafin NV, de uitgever van De Tijd.


4. Hoe geeft De Belegger mij adviezen voor mijn beleggingen?

De Belegger geeft op belegger.be concrete adviezen over meer dan 600 aandelen en trackers, met uitgebreide advieslijsten en uitgelichte koop- en verkoopselecties. Daarnaast zijn er strategische dossiers en online tools, zoals de gepersonaliseerde portefeuilletool en portefeuillescan. Op belegger.be vindt u ook de eigen aandelenportefeuille van De Belegger. Dat is een voorbeeldportefeuille met echt geld, echte orders en echte kosten. Sinds 1984 heeft deze portefeuille een gemiddeld jaarrendement van 8,5%, ondanks beurscrashes. De orders worden op voorhand bekend gemaakt, zodat u tegelijk met De Belegger kan kopen en verkopen. De site is zowel op desktop als op smartphone handig navigeerbaar.

Via de app van De Belegger kan de abonnee alerts ontvangen telkens er nieuws is over de aandelen in zijn of haar portefeuille.

In het wekelijkse magazine worden de adviezen uitgesplitst per type belegger (van defensieve dividendbelegger tot dynamische investeerder in beloftevolle groeibedrijven). Het weekblad geeft tips om kosten te besparen en om netto meer te halen uit bruto dividenden. Het weekblad is ook als pdf beschikbaar op belegger.be.

De dagelijkse nieuwsbrief per e-mail ten slotte geeft elke beursdag om 18u een bondig overzicht van de beursdag.



Over uw abonnement


1. Hoe kan ik me abonneren op De Belegger?

Voor meer informatie over onze verschillende abonnementsformules verwijzen we u door naar de abonnementspagina op onze website. U kunt ook telefonisch contact opnemen met onze lezersservice via 0800 55 1 50 of door een e-mail te sturen naar abo@belegger.be. Met een abonnement op De Belegger hebt u onbeperkte toegang tot belegger.be, de app en het (e)-magazine en ontvangt u de nieuwsbrieven.


2. Uit welke abonnementsformules kan ik kiezen?

Voor meer informatie over onze verschillende abonnementsformules verwijzen we u door naar de abonnementspagina op onze website. 

Met een abonnement op De Belegger krijgt u toegang tot de website, de app, het e-magazine en de nieuwsbrieven. Wilt u graag het papieren magazine ontvangen? Dan kunt u intekenen op ‘De Belegger Digitaal + papieren magazine’ voor 34 euro per maand.


3. Hoe lang loopt een abonnement?

Voor meer informatie over onze verschillende abonnementsformules verwijzen we u door naar de abonnementspagina op onze website. Er zijn twee opties: ofwel kiest u voor de flexibele maandformule, waarbij u maandelijks betaalt en uw abonnement maandelijks opzegbaar is. Ofwel kiest u voor de voordelige jaarformule, hierbij betaalt u uw abonnement op jaarbasis en is uw abonnement jaarlijks opzegbaar.


4. Hoe kan ik mijn abonnementsformule wijzigen?

Als u uw abonnementsformule wilt wijzigen, kunt u contact opnemen met onze lezersservice door een mail te sturen naar abo@belegger.be of door naar het gratis nummer 0800 55 1 50 te bellen.


5. Wat als ik een papieren magazine wil ontvangen?

U kunt uw abonnementsformule altijd wijzigen door contact op te nemen met onze lezersservice via abo@belegger.be of via het gratis nummer 0800 55 1 50.


6. Hoe kan ik mijn abonnement beheren?

Hebt u een klacht, gaat u verhuizen of vertrekt u op vakantie? Dan kan u dit eenvoudig aangeven in uw e-loket. U vindt uw e-loket terug door naar belegger.be te surfen, rechts bovenaan op het persoon-icoontje te klikken en vervolgens naar het tabblad ‘Mijn abonnementen’ te gaan. In het e-loket kunt u eveneens uw inlog- en contactgegevens wijzigen, uw aanrekeningen raadplegen en aangeven welke nieuwsbrieven u wilt ontvangen.


7. Kan ik mijn abonnement pauzeren?

Ja, u kunt dit eenvoudig aangeven in uw e-loket. U vindt uw e-loket terug door naar belegger.be te surfen, rechts bovenaan op het persoon-icoontje te klikken en vervolgens naar het tabblad ‘Mijn abonnementen’ te gaan. In het e-loket kunt u eveneens uw inlog- en contactgegevens wijzigen, uw aanrekeningen raadplegen en aangeven welke nieuwsbrieven u wilt ontvangen.


8. Wat als ik mijn papieren magazine niet ontvangen heb?

Onze oprechte excuses dat er iets misliep met de levering van uw magazine. U kunt dit altijd melden in uw e-loket op belegger.be. U kunt hier ook aangeven dat u niet-geleverde magazine alsnog wilt ontvangen. Tip: elke maandagavond komt het magazine ook in pdf-vorm online op de website.


9. Wanneer start mijn abonnement?

Na het intekenen op uw abonnement, krijgt u meteen online toegang tot belegger.be en de app. U meldt zich aan op de website of in de app met het e-mailadres waarmee u het abonnement hebt getekend. Als u nog geen wachtwoord hebt ingesteld, ontvangt u na het ingeven van uw e-mailadres op het aanmeldscherm een e-mail met daarin een link om een wachtwoord te kiezen.

Als u een abonnement hebt gekozen met papieren magazine, ontvangt u uw eerste magazine ten vroegste binnen 7 dagen. Het magazine wordt elke dinsdag geleverd, en is op maandagavond al beschikbaar als pdf op website.


10. Hoe kan ik mijn abonnement stopzetten?

We vinden het jammer dat u uw abonnement wilt stopzetten. Als u problemen ondervindt met uw abonnement, neem dan zeker contact op met onze lezersservice via lezersservice@belegger.be. Zij doen er alles aan om samen met u een oplossing te vinden.

Uw abonnement stopzetten kan door telefonisch contact op te nemen via het gratis nummer 0800 55 1 50. Let op: de opzegging moet ten laatste 7 dagen voor de vervaldatum van het abonnement gebeuren.


11. Hoe kan ik een factuur aanvragen?

Bij elke afrekening van uw abonnement ontvangt u van ons een e-mail met daarin de aanrekening, en u kunt uw aanrekening of factuur tevens digitaal raadplegen via uw e-loket.

Wilt u toch liever een papieren versie ontvangen? Dan kunt u dit eveneens aangeven in uw e-loket.


12. Waar vind ik mijn facturen of aanrekeningen terug?

U kunt al uw aanrekeningen terugvinden in uw e-loket op belegger.be, onder het tabblad ‘Mijn Abonnementen’.


13. Wat zijn de betaalmogelijkheden?

De flexibele maandformule kan betaald worden met een maandelijkse domiciliëring of kredietkaart. U ondertekent dan eenmalig een mandaat, daarna verloopt de betaling elke maand automatisch. Bij deze formule ontvangt u maandelijks een afrekening per mail. U kunt de afrekening ook raadplegen in uw e-loket. Een andere optie is om jaarlijks te betalen via een overschrijving of jaarlijkse factuur. U kiest zelf of u de aanrekening per mail of per post wilt ontvangen, beide kan ook. Uw aanrekeningen zijn ook steeds raadpleegbaar via uw e-loket.



Over het gebruik van de website en de app


1. Hoe log ik in op belegger.be of in de app van De Belegger?

Als u al geregistreerd bent bij De Tijd of L’Echo kunt u inloggen op belegger.be met hetzelfde e-mailadres en wachtwoord. Als dat niet het geval is, kunt u gewoon het e-mailadres ingeven waarmee u een abonnement genomen hebt op De Belegger en vervolgens op ‘aanmelden’ klikken. U zult dan een e-mail ontvangen met daarin een link om een wachtwoord in te stellen.


2. Ik raak niet ingelogd, wat nu?

Kijk eerst voor de zekerheid na of u het juiste e-mailadres en wachtwoord hebt ingegeven. Als dat het geval is en u raakt nog steeds niet ingelogd, dan kunt u contact opnemen met de lezersservice door een e-mail te sturen naar lezersservice@belegger.be of te bellen naar het gratis nummer 0800 55 1 50.


3. Hoe stel ik een wachtwoord in?

Als u al geregistreerd bent bij De Tijd of L’Echo hoeft u geen nieuw wachtwoord in te stellen voor De Belegger, en kunt u gewoon hetzelfde e-mailadres en wachtwoord gebruiken om in te loggen. Als dat niet het geval is, kunt u gewoon het e-mailadres ingeven waarmee u een abonnement genomen hebt op De Belegger en vervolgens op ‘aanmelden’ klikken. U zult dan een e-mail ontvangen met daarin een link om een wachtwoord in te stellen.


4. Hoe kan ik mijn inloggegevens wijzigen?

U kunt uw e-mailadres aanpassen in het e-loket onder het tabblad ‘Mijn gegevens’. Let op: als u met hetzelfde e-mailadres bij De Tijd geregistreerd bent, wordt uw e-mailadres daar ook aangepast.


5. Waar vind ik mijn portefeuille terug?

U vindt uw portefeuille terug door rechtsboven in het menu op belegger.be op ‘Mijn overzicht’ te klikken.


6. Kan ik het magazine elektronisch downloaden?

Elke maandagavond komt de meest recente versie van het magazine online op belegger.be in pdf-vorm. U kunt het downloaden door op de startpagina rechtsboven op ‘magazine downloaden’ te klikken.


7. Hoe kan ik instellen welke nieuwsbrieven ik wil ontvangen?

U kunt dit eenvoudig aangeven in uw e-loket. U vindt uw e-loket terug door naar belegger.be te surfen, rechts bovenaan op het persoon-icoontje te klikken en vervolgens naar het tabblad ‘Nieuwsbrieven’ te gaan.


8. Hoe verander ik mijn wachtwoord?

Als u nog geen wachtwoord hebt ingesteld, ontvangt u na het ingeven van uw e-mailadres op het aanmeldscherm een e-mail met daarin een link om een wachtwoord te kiezen. Hebt u al een wachtwoord gekozen, maar bent u het vergeten? Klik dan op ‘wachtwoord vergeten’ op het aanmeldscherm. Daarna ontvangt u een e-mail met daarin een link om uw wachtwoord te wijzigen.


9. Ik heb de mail om een nieuw wachtwoord in te stellen niet ontvangen, wat nu?

Kijk eerst even na of u zeker het juiste e-mailadres hebt ingevuld en of de mail niet per ongeluk bij uw ongewenste mails staat. Als dat niet het geval is, neemt u het best contact op met onze lezersservice via het gratis nummer 0800 55 1 50.


10. Hoe stel ik de meldingen in voor mijn app?

Klik in de app op het menu-icoontje en ga vervolgens naar de ‘Instellingen’ in het menu. Daar kunt u aanduiden welke meldingen u wilt ontvangen. Let wel op dat meldingen van De Belegger op het systeemniveau van uw smartphone niet zijn geblokkeerd.


11. Waar kan ik de app downloaden?

U kunt onze app downloaden via de Play Store of App Store. Inloggen op de app doet u met dezelfde login gegevens als op belegger.be.