Stellantis

©REUTERS

Het nieuwe strategische plan van Stellantis ziet er erg goed uit. De groep wil het aandeel van de luxe- en premiemerken (Maserati, Alfa Romeo, Lancia en DS Automobiles) verhogen van 4 tot 11%. Tegelijk moet de omzet uit diverse diensten (o.a. gebruik van data uit de wagens & software) tegen 2030 ook al een vijfde van de omzet bedragen versus amper 12% nu. Dit alles moet de omzet van Stellantis tegen 2030 doen verdubbelen tot 300 mrd. EUR. Ook de marges moeten zich de komende jaren structureel boven de 10% nestelen. Tegen 2030 mikt de groep op een bedrijfsmarge van meer dan 12% bij een vrije cashflow van 20 mrd. EUR (6,1 mrd. EUR in 2021). 

Advies :  H+2

De doelen zijn erg ambitieus, maar zoals al vaker gebleken behaalde de groep zijn doelen onder het huidige leiderschap altijd. De koers viel recent terug nadat bleek dat de Russische dochter nog amper onderdelen voor de bouw van wagens binnenkrijgt. Stellantis mag (bij)gekocht worden aan de huidige koersen.