Alstom: geen nood aan kapitaalverhoging

De vrije cashflow van Alstom kwam in de tweede jaarhelft uit op 469 mln. EUR, waardoor over heel het boekjaar 2021/22 het cashverbruik net beneden de 1 mld. EUR uitkwam, een pak beter dan verwacht. Hierdoor daalde de nettoschuld tot 2,08 mld. EUR. De book-to-bill kwam over het boekjaar uit op 1,25, waardoor het orderboek verder is aangedikt tot 81 mld. EUR (ruim 5 keer de jaaromzet). De kosteninflatie zal in zekere zin wel wegen op de winstgevendheid dit boekjaar. De tekorten aan elektronische componenten zal ook de leveringen kunnen vertragen. Dit boekjaar rekent Alstom niettemin op een hogere omzet en een geleidelijke verbetering van de marges. De vrije cashflow zou positief moeten zijn. De trein- en trambouwer herhaalt de doelstellingen voor boekjaar 2024/25. De kostenbesparingen worden opgetrokken vanaf 2025/2026 naar 475 à 500 mln. EUR. Tot slot, er werd een afboeking gedaan van 441 mln. EUR op het belang in het Russische Transmashholding.

Advies :  K2

De topman van Alstom sprak tijdens de conference call over 'rien n'indique qu'une augmentation de capital soit nécessaire à ce stade', wat de twijfel over een kapitaalverhoging weer voedde. Ons inziens is die vrees overtrokken, zodat ons advies ongewijzigd blijft. Koopwaardig voor wie nog geen of maar heel weinig aandelen heeft.