Euronav

©BELGA

De familie Saverys (CMB) onderstutte de jongste tijd in haar eentje de koers van Euronav. De familie bouwde in sneltreinvaart een belang op (nu al 13,66%). Een opportuniteit klonk het. Het voorbije jaar was er ook regelmatig speculatie, omdat ook de Noorse reder John Fredriksen een stevig belang in Euronav opbouwde. Frederiksen is de sterke man achter de Noorse sectorgenoot Frontline. De speculatie is nu weg, want beide bedrijven kondigen aan te willen fuseren. Eigenlijk komt het neer op een overname van Euronav door Frontline, waarbij 1 aandeel Euronav 1,45 aandelen Frontline waard zal zijn. De CEO van de fusiegroep zal wel Euronav-telg Hugo De Stoop zijn. De fusiegroep is onbetwist wereldmarktleider en denkt samen heel wat waarde te kunnen creëren. 

Operationeel lijken de vooruitzichten op (middel)lange termijn gunstig, met een beperkter aanbod van olietankers op de wereldmarkt (verschroting wegens ouderdom + weinig nieuwbouwbestellingen) en een mogelijk aantrekkende vraag. Dit laatste niet zozeer door de economische groei, maar omdat door het conflict met Rusland wellicht meerdere mijlen gevaren zal moeten worden. De huidige realiteit is evenwel anders: de vervoerstarieven voor grote olietankers zijn volatiel en zijn regelmatig zelfs negatief. En dat terwijl de rederijen zelf met hogere (bunker)kosten opgescheept zitten. Dat impliceert dat de huidige (fors gestegen) beurskoers mogelijk al wat veel voorschot heeft genomen. Bovendien is hoofdaandeelhouder CMB niet akkoord met de deal: ze zal die niet ondersteunen.

Advies :  H-3

We verwachten een positieve koersreactie van Euronav, zeker als we de slotkoers van Frontline als basis nemen. Maar dan lijkt het potentieel voor een tijdje opgesoupeerd, zeker na de fikse koersstijging van vandaag. We verlagen ons advies naar afbouwen.