Euronav

©BELGA

De Brusselse beurs telt twee scheepvaartbedrijven: Euronav en Exmar. Beiden krijgen onrechtstreeks met de oorlog in Oekraïne te maken, per saldo positief. 

©BELGA

Voor olietankerrederij Euronav is niet zozeer de olieprijs belangrijk, wel de volumes die getransporteerd moeten worden. Het gegeven dat Russische olie niet langer gewenst is in het Westen, maakt dat het zwarte goedje van verder weg aangeleverd dient te worden. Dat betekent meer vaarmijlen, en dus per definitie een grotere vraag naar olietankers. Ook een eventuele opheffing van het embargo op Iraanse olie zou positief zijn voor Euronav, omdat die olie nu nog veelal op een illegale manier met oude tankers wordt geëxporteerd. De instap van de Noorse reder John Fredriksen (van concurrent Frontline) stuwde het aandeel al hoger, gevolgd door de herintrede van de familie Saverys (via holding Saverco), die met 10% zelfs opnieuw de grootste aandeelhouder is geworden. Speculatie over een toenadering tussen de Noorse en de Belgische groep gaf het aandeel al eveneens een boost. Euronav is bijgevolg lang niet meer zo aantrekkelijk dan enkele maanden geleden en verrekent al een flinke stijging van de vrachttarieven. 

 

Advies :  H3

Aan de huidige koers zijn we geen koper meer: we verlagen ons advies naar ‘houden’ voor dit tradingaandeel bij uitstek.