Volkswagen blijft investeren in China

©REUTERS

Voor de Duitse autoconstructeur is China een cruciale markt. In het eerste kwartaal vertegenwoordigde het land 40% van de door de groep verkochte voertuigen. De CEO verklaarde echter dat VW er alles moet aan doen om zijn leidende positie ginds te verdedigen, nadat de groep de verkoop zag dalen van 4,2 miljoen verkochte voertuigen in 2018 naar 3,3 miljoen vorig jaar. De Duitse regering helpt de zaak van VW niet door China te bestempelen als een 'onbetrouwbare' partner'. Het is vooral de concurrentie van lokale merken (BYD, Nio, Xpeng) die de groep pijn doet. Het gaat hier om uitsluitend elektrische merken die veel marktaandeel winnen. Zo verkocht BYD in 2021 bijvoorbeeld 320.000 elektrische modellen in China, tegen slechts 70.000 voor het merk Volkswagen. Bovendien is het kopersgedrag anders dan in het Westen, waarbij eerstgenoemden zich vooral richten op connectiviteit en entertainment in plaats van op prestaties.

Advies :  K2

Door de afnemende wereldwijde autoverkopen, schaarste inzake componenten en stijgende kosten is de aandelenkoers dit jaar al sterk gedaald. Vorige week werden de IPO-plannen van Porsche bevestigd door de benoeming van nieuwe begeleidende banken. Het merk Porsche ramen we op ca. 80 mld EUR, wat ruwweg de totale waarde is van de groep op de beurs. We raden nog steeds aan om het aandeel te kopen.