Ahold Delhaize

©Anne Vandenbulcke

Ahold Delhaize (AD), dat recent nog in onze koopselectie was opgenomen, heeft een sterk eerste kwartaal achter de rug. Over de eerste drie maanden werd een omzetstijging geboekt van 5,8%. Maken we een vergelijking met de winst van 2019 (dus voor Covid), dan is er stijging met liefst 15,5% in de VS en 18,1% in Europa. Toch best fenomenaal. Ook de winstmarge (EBIT) van 4,6% mag gezien worden (er werd 4,25% verwacht). Over de eerste drie maanden werd er 0,54 EUR p.a. winst geboekt. De e-commercepoot van AD groeide ook sterk. Het management mikt voor dochter Bol.com trouwens een online-omzet van minstens 5,5 mrd. EUR tegen 5 mrd. EUR eerder. We blijven erbij dat de markt te weinig waarde hecht aan deze e-commercedochter (met de verwachte IPO van Coolblue hopen we ook stiekemdat AD hetzelfde zaloverwegen). Voor het volledige jaar trekt het management ook de globale winstverwachtingen op. De winst zou moeten stijgen met 10 à 15% tegenover pre-coronajaar 2019. Dit was eerder met 5 à 10%.         

Advies update :  H+

Goede jaarcijfers, maar 2022 belooft al minder goed te zijn. Vraag is ook of dochter bol.com in de huidige beurscontext toch naar de beurs wordt gebracht en tegen welke voorwaarden? Duur vinden we Ahold Delhaize niet, maar voorlopig gaan we niet verder dan een 'minstens houden'-advies.