Unieke mediaspeler

©AFP

In augustus kwam het Amerikaanse mediaconglomeraat met erg sterke kwartaalcijfers voor de dag. Vooral de streamingactiviteiten toonden zich robuust. Terwijl concurrenten zwakke cijfers rapporteerden, zag Disney+ het aantal abonnees op jaarbasis met 31% groeien, naar 152 miljoen. Niet slecht, want het streamingplatform werd pas eind 2019 in het leven geroepen. De bedoeling was toen om marktleider Netflix het vuur aan de schenen te leggen en een graantje mee te pikken van de snelgroeiende markt. Drie jaar later is het daar al in geslaagd. Met alle streamingplatformen samen heeft het 221 miljoen abonnees en stoot het Netflix van de troon.

Tijdens de pandemie kwam streaming in een stroomversnelling, maar zagen de pretparken af. Dit segment, dat erg belangrijk is voor de rendabiliteit, kende een sterk herstel. De bezoekers keerden massaal terug naar de parken, waar ze ook meer geld uitgaven. De prijzen van tickets en hotelovernachtingen gingen de hoogte in. De komende jaren mogen we een mooie winstgroei van deze tak verwachten. Het streamingsegment is - in tegenstelling tot Netflix - voorlopig verlieslatend. Het management wil tegen 2024 de winstgevendheid bereiken met Disney+. Er wordt bespaard op de kosten, maar de investeringen in content zijn voorlopig erg hoog. Opvallend is wel dat het abonnementendoel neerwaarts werd bijgesteld. Dat is deels te wijten aan het verlies van uitzendrechten voor cricketwedstrijden in India, waar het actief is met platform Hotstar.

Een andere verrassing is de geplande lancering van een streamingabonnement met reclame in december. In plaats van hiervoor een lagere prijs te vragen wordt een reclamevrij abonnement net een pak duurder gemaakt. De sterke gebruikersgroei geeft Walt Disney duidelijk vertrouwen dat het prijszettingsmacht heeft. Het bereik blijkt veel groter dan eerder gedacht: ruim de helft van de streamers zijn volwassenen zonder kinderen. Een zorgenkind is televisienetwerk ESPN, dat zich vooral op sport toespitst. Het netwerk ziet de abonnementen al jaren afkalven, te wijten aan zogenaamde ‘kabelknippers’. Nu er allerlei alternatieven zijn, zeggen veel mensen lineaire televisie vaarwel. En dat terwijl de rechten om sport uit te zenden almaar duurder worden. Met zo’n 9 mld. USD per jaar is Walt Disney de grootste koper van sportrechten. Afgelopen jaren gingen er stemmen op om ESPN, dat wel nog stevige cashflows oplevert, af te splitsen. Maar zelfs activistische aandeelhouder Third Point veranderde hierover recent van gedachten. Het netwerk probeert zich heruit te vinden met streamingversie ESPN+, al telt dit niet al te veel abonnees. Een spin-off zou de schuldenput kunnen dempen, die toch nog steeds 2,4 keer de EBITDA bedraagt. Een ander idee van Third Point is om partner Comcast uit te kopen in joint venture Hulu. Dat kan veel synergievoordelen opleveren. 

Advies :  H+2

De beurskoers werd meegesleurd door die van Netflix, omdat de groeivooruitzichten voor de streamingmarkt afkoelden. Het aandeel veerde na de sterke kwartaalcijfers sterk op, maar viel daarna terug. Walt Disney is een unieke speler in het medialandschap, met een indrukwekkende bibliotheek aan content. Het is een meester in het bouwen van sterke merken en franchises, die jarenlang blijven opbrengen. Andere streamingbedrijven hebben content met een veel kortere levensduur. De overnames van LucasFilm (Star Wars) en strip-universum Marvel werden destijds peperduur genoemd, ruim 10 jaar later bleken ze een schot in de roos. Als de koers nog eens zo’n 10% corrigeert mag u een positie nemen. Momenteel stevig te behouden.