Twitter

©IMAGEGLOBE

Heel wat sectoren voelen de impact van de oorlog in Oekraïne. Ook de socialemediasector speelt een erg centrale rol. Ze krijgt kritiek van beide kampen voor het verspreiden of blokkeren van (des)informatie. Een dunne koord om op te balanceren, al lijken de platformen zich toch vooral aan de zijde van het westerse protest te scharen. Net als enkele sectorgenoten labelt of verwijdert Twitter bepaalde content die gestuurd wordt door het Russische regime. Als antwoord hierop beperkt Rusland de toegang tot buitenlandse sociale media. Twitter ging recent nog een stap verder en zet alle advertenties stop in het land. Er zijn geen officiële cijfers bekend, maar Rusland zou goed zijn voor zowat 2% van de gebruikers. De omzet per gebruiker ligt er een pak lager dan bijvoorbeeld in de Amerikaanse thuismarkt. Twitter zou zelfs zijn voordeel kunnen doen. Het platform is erg ‘evenement-gedreven’. Bij grote evenementen zoals de Olympische Spelen of presidentsverkiezingen merkt men steevast een hogere trafiek.

©IMAGEGLOBE

Die trafiek kan Twitter goed gebruiken om de groei op te vijzelen. In het vierde kwartaal groeide het aantal dagelijkse gebruikers met 13% naar 217 miljoen. Niet slecht, aangezien de uitbraak van de pandemie voor een sterke vergelijkingsbasis zorgde. Toch moet het bedrijf nog een tandje bijsteken om het ambitieuze doel van 315 miljoen gebruikers tegen 2023 te halen. Er is nog veel ruimte voor groei, want zelfs in de VS is de marktpenetratie erg laag. De omzet steeg afgelopen kwartaal met 22%, deels dankzij een hogere omzet per gebruiker. Hier is nog een sterk potentieel, aangezien concurrent Facebook 3 keer meer omzet per gebruiker vangt. Dat komt omdat Twitter minder data van gebruikers verzamelt en gebruikt. Hierdoor was het ook minder vatbaar voor de privacywijziging van het besturingssysteem Apple iOS. Twitter biedt vooral (85%) merkreclame aan, in tegenstelling tot advertenties die een directe respons (zoals de aankoop van een product) uitlokken (15%). Op termijn wil het bedrijf naar 50-50 gaan, wat de omzet ten goede moet komen. De groep werkt voortdurend aan nieuwe initiatieven om het engagement op het platform op te drijven en alternatieve inkomsten aan te boren. Er werden een sociale audioruimte (Spaces), nieuwsbrieven en manieren om makers te belonen gelanceerd. Daarnaast is er de betalende versie Twitter Blue.

De legendarische mede-oprichter Jack Dorsey nam afscheid als CEO en werd opgevolgd door Parag Agrawal. Een goede zaak, aangezien Dorsey de focus kwijt leek en de aandeelhouders uit het oog was verloren. In februari werd het inkoopprogramma fors opgetrokken naar 4 mrd. USD. Dit wordt deels gecompenseerd met een obligatie-uitgifte. De onderneming heeft nog steeds een gezonde balans, met een nettokaspositie. Op termijn wil de groep een EBITDA-marge van 40 à 45% halen, tegenover 23% nu. Hiervoor zal ook de kostenzijde moeten verbeteren. Agrawal vereenvoudigde de organisatiestructuur, waardoor sneller beslissingen genomen kunnen worden en producten gelanceerd. Hoe dan ook zouden de kosten in 2022 met 20% stijgen, door hogere personeelskosten. We verwachten dat de omzetstijging in dezelfde lijn zal liggen.

Advies update :  H

De cijfers zijn vrij zwak, maar minder relevant, nu er een beursexit voor de deur staat. De deal heeft een goede kans op slagen, als de aandeelhouders akkoord gaan en Musks financiering niet in gevaar komt. Voorlopig te behouden.