Goodyear

©Bloomberg

De Amerikaanse bandenproducent publiceerde nog sterke vierde kwartaalresultaten. Op amper een jaar tijd steeg de winst met 29,5% tot 391 mln. USD vooral gedreven door prijsverhogingen voor de verkochte banden en de bijdrage van de overname van Cooper. Met Cooper erbij wordt Goodyear op het Noord-Amerikaanse continent inzake vervangbanden sterker en vanaf midden 2023 rekent de groep op schaalvoordelen (250 mln. USD per jaar). Nochtans waren in het vorige kwartaal al de hogere grondstoffenkosten en andere kosteninflatie voelbaar. Het management voorspelde dat circa 700 à 800 mln. USD extra kosten voor grondstoffen over het eerste halfjaar van 2022 moeten verwerkt worden. Dit is zonder de hogere energie- en transportkosten gerekend. In het tweede halfjaar zal door de huidige energiecrisis de kosteninflatie niet afnemen. Goodyear plant wel verdere prijsverhogingen, maar het management lijkt al langer hoe minder zeker dat deze voldoende zullen zijn. In Azië zijn de contracten met de autoconstructeurs bovendien niet automatisch gekoppeld aan een indexmechanisme en dit weegt op de rendabiliteit van de regio. Dit nieuws zette de koers onder flinke druk (van 20 USD voor de publicatie van de cijfers naar 13,5 USD). Ondanks deze uitdagingen hield het management van Goodyear nog altijd rekening met een mooie groei (+8%) van de EBITDA tot 2,3 mrd. USD. Door de bouw van een nieuwe fabriek en het hogere werkkapitaal (duurdere banden in voorraad) zal de vrije cashflow wel rond het break-evenpunt schommelen. De groep gaat de komende jaren profiteren van de opkomst van elektrische wagens die qua banden beter zijn uitgerust om hun actieradius van hun traditionele zwaardere wagens te verlengen. Volgens de CFO zitten de marges voor een EV-band zowat 30% boven het niveau van de klassieke motoren.

©Bloomberg

Enkele troeven van Goodyear

  • afhankelijkheid nieuwe wagens daalde door overname Cooper
  • Focus op premiummerken (zoals elektrische wagens)
  • Balans is al een pak beter dan in 2019-2020
  • zeer goedkoop (k/w < 7, onder de boekwaarde)
  • Waardering pak lager dan sectorgenoten

Advies :  K3

De waardering is de jongste weken echt wel naar recessieniveau's gedaald. U betaalt nog amper een verwachte k/w van 4,4 voor 2022 en in 2023 voelt de groep de volle impact van de schaalvoordelen van Cooper en de doorgevoerde prijsverhogingen. De daling van de autoproductie wereldwijd is natuurlijk een negatief element. Er zijn een paar tegenvallers, maar die lijken ons al ruim in de koers verrekend. We verhogen het advies tot kopen, welliswaar met een hoger dan gemiddeld risico.