Cisco

©REUTERS

Toen Cisco hoge toppen scheerde tijdens de dotcom-gekte in 2000, kon niemand zich voorstellen dat de groei zou stilvallen. Dat gebeurde echter wel, en het groeiaureool taande. De huidige CEO, intussen al 7 jaar aan roer, wil van Cisco opnieuw een groeibedrijf maken. Niet evident gezien de  omvang, maar waarin Microsoft slaagde moet Cisco ook kunnen. De groep trekt niet louter meer de kaart van hardware, maar integreert software, beveiliging en artificiële intelligentie, waardoor totaaloplossingen de klant verleiden. De groep biedt nog steeds een waaier aan producten die het ‘internet’ überhaubt mogelijk maken, maar identificeerde nieuwe afzetmarkten die op termijn een omzet van 500 mrd. USD kunnen genereren. Vandaag komt nog nagenoeg de helft van de omzet uit traditionele netwerkproducten. Markten die nauwelijks groeien, maar tijdens de pandemie aantoonden dat telewerk en vergaderingen op afstand alleen mogelijk zijn via routers, firewalls, ...  Bedrijven realiseren zich steeds meer dat meer internet en data de surfsnelheid niet mogen afremmen. De behoefte aan de dure systemen van Cisco die dat faciliteren zal ook in 2022 nog veel IT-budgetten aanspreken. De groei kan enkel afgeremd worden door de schaarste aan componenten. De CEO stelde begin januari nog dat hij een gezonde marktevolutie ziet, maar bezorgd is over de logistieke keten

©REUTERS

Als marktleider in tal van segmenten zien we na de investeringsboom in 5G met de opkomst van het internet van de dingen, optische netwerkcomponenten en softwaretoepassingen een nieuwe groeiversnelling. Tegelijk moeten nieuwe producten/marktsegmenten voor extra’s zorgen. Beleggers zien het somberder in en halen vaak aan dat Cisco zich tijdens de pandemie voor webconferencing de kaas van het brood liet eten door Microsoft (Teams) en Zoom. Bovendien groeien kleinere concurrenten zoals Broadcom en Juniper iets sneller. Cisco gaat uit van een omzetgroei van 4,5% à 6,5% het afgelopen kwartaal. Deze week krijgen we concrete cijfers, maar gezien de orders eind november een derde hoger lagen, maken we ons weinig zorgen. Ondertussen genereert de groep riante cashflows (>15 mrd. USD), waarvan minstens de helft terugvloeit naar de aandeelhouders in de vorm van dividenden of de inkoop van eigen aandelen.  

Advies :  H+2

Het aandeel gaf sinds begin dit jaar 10% prijs. Op termijn wil de groep richting voorspelbare inkomsten zoals abonnementen die tegen 2025 de helft van de omzet moeten uitmaken. Dan kan de waardering écht hoger. Nu wordt Cisco nog geremd door componentenschaarste, maar we mikken op goede vooruitzichten en verhogen het advies net voor de halfjaarresultaten tot bijkopen/eerste positie.