Trucks zijn big business

S inds mei zitten de orders voor nieuwe trucks opnieuw in de lift in Europa en de VS. De markt rekent voor dit jaar op een groei van 10 à 25%, zodat de orderboekjes richting het niveau van voor de pandemiecrisis evolueren. Toen moest de sector fors investeren in ‘propere’ trucks onder druk van de verstrengde regelgeving. De trucksector is alleszins gevoelig aan de cyclische grillen van de belangrijkste afzetmarkten Europa en de VS. In Azië zet de groei zich door, maar daar zijn lokale concurrenten belangrijker. Het orderboek liep tijdens de pandemie wel snel leeg. Toch ontwikkelen de markten zich net iets anders dan bijvoorbeeld de markt voor auto’s of machines. De vraag naar nieuwe trucks is naast de economische omgeving ook verbonden met de beschikbaarheid van financiering, de evolutie van vrachttarieven en de kosten en beschikbaarheid van truckchauffeurs. Buiten de schaarste op de arbeidsmarkt staan alle andere knipperlichten op groen. De productie draait - afhankelijk van de beschikbaarheid van chips - op volle toeren. Zowat driekwart van alle transport wereldwijd gebeurt via trucks. 

De trucksector krijgt extra steun van snel-evoluerende technologische evoluties zoals nieuwe motoren (elektrisch, waterstof en andere milieuvriendelijke brandstoffen) en autonoom rijden (minder afhankelijk van chauffeurs). Qua technologische bagage zijn de producenten niet vies van het delen van elkaars kennis en samenwerkingsverbanden, een opvallend verschil met de autosector. We zetten de belangrijkste truckproducenten op een rijtje. 

Daimler trucks dit najaar op de beurs

Begin februari werd de knoop doorgehakt: de tak trucks en bussen gaat in het najaar apart naar de beurs. De wereldmarktleider voor trucks met merken als Daimler, Freightliner, ... zet volop in op elektrificatie en autonoom rijden en wil tegen 2025 de bedrijfsmarge (6 à 7% in 2021) boven 10% tillen. In eerste instantie door een zware herstructurering (-300 mln. EUR op personeel) en met meer diensten aan de klanten. Ook via samenwerkingsverbanden moet bespaard worden. Met Volvo worden brandstofcellen (langere afstand) geproduceerd en met het Chinese CATL is er een strategisch verbond voor batterijen.

Sinds de aankondiging van de afsplitsing nam Daimler al een hoge vlucht, maar het mag bij koerszwaktes nog gekocht worden. Bij de IPO bepalen we ons standpunt over de truck- en busdivisie. 

 


Paccar

De producent van DAF en Amerikaanse merken zoals Kenworth en Peterbilt voert al jaren een voorzichtig groeibeleid. Al meer dan 80 jaar is de groep steevast rendabel. Ondanks diverse crisissen werd altijd een dividend uitgekeerd sinds 1941. Het dividend schommelt wel in functie van de resultaten (gemiddelde pay-outratio van 50%) Een solide prestatie die enkel kan dankzij een sterke balans (nettokaspositie) gecombineerd met mooie bedrijfsmarges. Paccar heeft in de sector de hoogste marges. Paccar doet immers naast de productie van trucks ook andere dingen, zoals wisselstukken (21% van de omzet), financiering en de eigen productie van essentiële onderdelen. Zo werkt de groep aan eigen elektrische motoren, en samen met Toyota aan brandstofcellen (waterstof). Paccar werd recent opgenomen in de ARK Innovation-fondsen omwille van de technologische voorsprong.

Vooruitzichten
Bij Paccar gaat men uit van blijvend hoge marges en van groei in de financiële dienstverlening. 

Balans
Uitstekend, want een nettokaspositie van 4,65 mrd. USD of 13,4 USD p.a.

Waardering
Aan de hoge kant, omdat Paccar gemiddeld in het duurdere segment van de trucksector actief is. Mogelijk ook omdat het bedrijf op Wall Street noteert.

Koerstriggers
Overnamekandidaat

Traton

De vroegere volle dochter van Volkswagen (beursgang in 2019) pakt het onder een nieuw management helemaal anders aan. De truckproducent met merken Scania, MAN en VW wil zich geografisch versterken en vooral integreren. Minderheidsparticipaties zijn eerder een last geworden. De overname van het Amerikaanse Navistar, de nr.-4 in de VS voor 3,7 mrd. USD is hier een voorbeeld van. Traton bezit 16,7% van de aandelen, maar om alle synergieën te realiseren moet Navistar volledig ingelijfd worden. Tegelijk wil men de minderheidsaandeelhouders (5,6%) van het merk MAN (beursgenoteerd) uitkopen. MAN is het lelijke eendje in de groep en geraakte vorig jaar niet uit de rode cijfers. Opvallend is dat de waardering van MAN tegen de uitkoopkoers (10 mrd. EUR) niet veel afwijkt van die van de hele groep. De integratie van MAN moet vooral zorgen voor minder administratieve kosten. MAN bezit 25% van Sinotruck, de nr.-3 op de beloftevolle Chinese markt. Bij Traton blijft Scania echter het trekpaard, met een bedrijfsmarge van 12% in het eerste kwartaal. Scania wil de helft van zijn trucks tegen 2030 elektrisch zien.    

Vooruitzichten
Wil de performantie verhogen (o.a. sluiting dure fabrieken) en schaalvoordelen (integratie merken). Zet in op elektrische trucks.

Balans
Door de overname van Navistar stopt men zich opnieuw dieper in de schulden.

Waardering
De lagere marges vertalen zich in een lagere waardering. 

Koerstriggers
Succesvolle integratie van de verschillende entiteiten en duurzame margeverhoging.
 

Volvo

Volvo is in alle regio’s van de wereld actief, maar trucks zijn maar goed voor 62% van de omzet. Volvo levert ook graafmachines voor de bouwsector, en componenten voor de marinesector en bussen. Voor autonoom rijden werkt de groep samen met NVIDIA.

Vooruitzichten
Geen concrete LT-doelen

Balans
Doel om nooit financiële schulden te hebben; nettokaspositie

Waardering
Keerde dit jaar al veel dividenden uit (15 SEK p.a.); door de verkoop van het belang in het Japanse UD-trucks nog een extraatje (9,5 SEK p.a.) deze zomer

Koerstriggers
11 november 2021 investeerdersdag

Conclusie

Beleggen in de trucksector moet je normaliter doen als het economisch niet voor de wind gaat. Gezien de orderboekjes tot een eind in 2022 goed gevuld zijn, mag selectief geopteerd worden voor een positie. Paccar is eerder weggelegd voor speculatievere beleggers (overnamekandidaat). We verhogen het advies naar eerste positie. Volvo verwent met een hoog dividendrendement, maar voor ons eerder een nadeel (dubbele roerende voorheffing). We starten de opvolging met een houdenadvies. Kan Traton de marges structureel verbeteren, mag het aandeel beduidend boven 30 EUR noteren. Koopwaardig, liefst bij een lichte correctie.