Airbus

©REUTERS

Concurrent Boeing trok vorige week de verwachtingen op voor de luchtvaart en defensie. Boeing raamt de markt voor de komende tien jaar op 9.000 mrd. USD, tegenover 8.550 mrd. USD vorig jaar. De stuwende krachten zijn de economische groei, de stijgende vraag naar vrachtverkeer (o.a. door e-commerce) en de vraag naar groenere vliegtuigen. Wat dit laatste betreft wordt verwacht dat zowat 80% van de wereldvloot de komende 20 jaar zal vervangen worden door milieuoverwegingen (bovendien brandstofefficiëntere vliegtuigen).

©REUTERS

Het herstel van het zakenverkeer is onzeker. Het zou nog jaren duren vooraleer we op het niveau zitten van 2019. Er zijn ook bedrijven die het aantal zakentrips afbouwen om de uitstoot te verminderen. Toch waren er ook in 2008 (financiële crisis) en in 2001 (9/11) sombere voorspellingen voor het zakenverkeer, maar telkens volgde een sterk herstel. Het beheer van de aanvoerketen zal de komende 12 tot 18 maanden wel een uitdaging zijn. Toeleveranciers die in moeilijkheden komen en een tekort aan componenten spelen hier. Dat zal ook een impact hebben op de kracht van het herstel van de industrie. Airbus en Boeing zijn veruit de twee grootste vliegtuigproducenten. Opvallend is de uiteenlopende koersevolutie de jongste maanden (zie grafiek). 

Airbus leverde in de eerste 8 maanden al 384 vliegtuigen af, een pak meer dan Boeing. De populaire A320 is daarbij goed voor 84% van de geleverde vliegtuigen, gevolgd door de A350 (8%) en de A220 (7%). Het bedrijf mikt dit jaar op de levering van 600 toestellen, nog altijd een haalbare kaart. Airbus zal dit jaar dan ook een positieve vrije cashflow neerzetten, daar waar Boeing nog cash zal verbruiken. Boeing heeft wel een pak meer orders binnengehaald dit jaar. In de eerste jaarhelft waren er maar 38 netto-orders (bestellingen min annuleringen), maar na 8 maanden is dat al 269. Het teruglopende orderboek (6.925 stuks eind juni tegenover 6.998 eind maart) dikt dan ook opnieuw aan. Airbus is de gezondere van de twee. Eind juni prijkte er een nettokaspositie van 6,5 mrd. EUR (8,26 EUR p.a.) op de balans en deze zal de komende jaren verder aandikken.

Franse toeleveranciers

Latécoère maakt o.m. deuren en rompen van vliegtuigen, vooral voor de A350. De halfjaarcijfers die het bedrijf vorige week bekendmaakte waren niet meteen om vrolijk van te worden. Het bedrijf blijft uitgaan van een organische omzetdaling van 25%. Door overnames zal dat -10% zijn. Dit bij een negatieve vrije kasstroom. Door de recente forse kapitaalverhoging  is de balans wel verbeterd, maar daarmee is alles gezegd. Een  heel ander verhaal bij Safran, dat  o.m. motoren en landingsgestellen levert. De omzet zal organisch maar met 1 à 4% dalen en er zal wel een positieve vrije kasstroom zijn, zelfs hoger dan in 2020.
Safran geniet dan ook onze voorkeur. Rond het huidige niveau mag een eerste positie genomen worden. Van Latécoère blijven we afzijdig.

Advies :  H2

Airbus heeft meerdere strepen voor op Boeing, niet in het minst omwille van de veel gezondere financiële situatie.  Bovendien is het orderboek nog altijd goed gevuld (11,5 keer de leveringen van dit jaar) en zijn de waarderingsratio’s gunstiger. Op korte termijn is het potentieel na het forse herstel (nog maar 20% onder recordniveau van voor de pandemie) nu wel weg, zodat ons advies naar ‘houden’ gaat.