MercadoLibre

©i

In 2020 gaf de coronapandemie een stevige impuls aan  e-commerce. Dit jaar heeft de sector het moeilijk om dat sterke groeitempo aan te houden. Dat vertaalde zich in zwakke koersprestaties van de betrokken aandelen. Het Chinese  Alibaba, dat extra hard getroffen werd door de overheidsreguleringen, is sinds 1 januari gehalveerd. Maar ook het Zuid-Amerikaanse MercadoLibre verloor 33% en op Wall Street kon Amazon de forse stijging van de Nasdaq niet volgen. 

MercadoLibre zal de omzet niet meer zoals vorig jaar zien verdubbelen, maar de groei van 66% in het derde kwartaal bleef toch indrukwekkend. De waarde van verkochte goederen (de ‘GMV’) steeg slechts met 30%, maar dat is volgens het management een terugkeer naar een ‘normaal’ groeiniveau, dat in de volgende kwartalen kan gehandhaafd worden. 

Het was vooral belangrijk dat de groep zijn leiderspositie verder kon verstevigen op de erg concurrentiële Braziliaanse markt (waar 55% van de omzet wordt gerealiseerd). Dat heeft de groep te danken aan het ruime aanbod van producten en vooral aan het moeilijk te overtreffen logistieke netwerk, dat 88% van de leveringen verzorgt. MercadoLibre slaagt erin om 4/5de van de pakjes binnen de 48 uur te leveren. Recent werd het netwerk verder uitgebreid met de overname van Kangu, een logistiek bedrijf met meer dan 5.000 afhaalpunten in Brazilië, Colombia en Mexico. Voor kleinere spelers en buitenlandse nieuwkomers is het moeilijk om op de logistiek moeilijke Zuid-Amerikaanse markt een dergelijke service te leveren.  

De heropening van fysieke winkels kan de spectaculaire groei wat afremmen, maar de toekomst blijft rooskleurig. De e-commerce staat in Latijns-Amerika nog in de kinderschoenen (een penetratie van minder dan 10%, tegenover circa 30% in China).

De belangrijkste groeipool voor MercadoLibre is echter fintech. Momenteel levert die al meer dan een derde van de omzet. Aanvankelijk startte MercadoPago met het leveren van betalingsdiensten op het eigen e-commerceplatform, maar de dienst heeft zich (deels in samenwerking met PayPal) snel ontwikkeld en groeit momenteel vooral buiten het eigen platform (+78% in het derde kwartaal). Het totale betalingsvolume (‘TPV’) steeg met 59% (in USD). 

Intussen groeide de fintech verder uit tot een volwaardig alternatief voor een bank, waar klanten voor bijna alle financiële diensten terecht kunnen. De groep kent dit jaar succes met de ‘digitale portefeuilles’, waarmee de groep de klanten sterker aan zich kan binden. De kredietportefeuille bereikte 1,1 mrd. USD (+296%). Het gaat hier vooral om kleine persoonlijke leningen aan klanten op de marktplaats. Het risico van dubieuze debiteuren is relatief beperkt, omdat het over kleine bedragen gaat (gemiddeld 22 USD per klant). MercadoLibre heeft bovendien gedetailleerde data van klanten, waardoor het kredietrisico beter kan ingeschat worden. Voor leningen aan handelaars kan de groep de intresten rechtstreeks innen via de omzet van de handelaars. Door zijn aanpak bereikt MercadoLibre een groot publiek dat voordien nooit leningen aanging. 

Zoals Amazon in de beginjaren concentreert MercadoLibre zich vooral op groei en wordt er nauwelijks winst gemaakt. De groep heeft echter een stevige balans met een netto kaspositie (na een recente kapitaalverhoging). Het zal wel nog meerdere jaren duren vooraleer het aandeel tegen een min of meer ‘normale’ k/w noteert. De stevige groei kan echter nog vele jaren aanhouden. 

 

 

Advies :  H+3

MercadoLibre is interessant omwille van zijn marktpositie en het groeipotentieel in fintech. Na de zware koersdaling  mag er stilaan beperkt gekocht worden.