BRF

De Braziliaanse beurs zal dit jaar wel-licht profiteren van een economisch herstel. De voedingsgroep BRF namen we begin dit jaar op in de koopselectie van de groeimarkten (www.belegger.be). 

Verschillende Braziliaanse consumentgerichte bedrijven lieten zich positief uit over de evolutie van de vraag in 2021. Multinationals zoals BRF wijzen ook op langetermijntrends zoals de groei van de wereldbevolking, de stijgende vraag naar kwaliteit en naar bereide gerechten. 

‘Visão 2030’ 

BRF ontvouwde eind 2020 een ambitieus plan voor de komende 10 jaar. De groep wil in die periode 55 mrd. real (10,8 mrd. USD) investeren om de groei te stimuleren. In 2023 moet de EBITDA tegenover 2020 verdubbeld zijn en tegen 2030 wordt naar een verdrievoudiging gestreefd. Hoe wil BRF dit bereiken? 

 De voedingsgroep wil vooral een grotere klemtoon leggen op bereide producten, waar de marges hoger zijn en waarmee wordt ingespeeld op het wijzigende consumptiegedrag. Momenteel is dit marktsegment goed voor 45% van de omzet en tegen 2030 zou dat 70% worden. Dat kan het aandeel een hogere waardering bezorgen. Momenteel noteert BRF in lijn met de producenten van verse vleesproducten, waar de EV/EBITDA rond de 7 ligt, maar voor producenten van bereide producten bedraagt die ratio gemiddeld 13. BRF zal voor de internationale expansie wel overnames moeten doen en krijgt daarbij concurrentie van landgenoot JBS, wat de overnameprijzen de hoogte kan injagen.

 BRF wil de marges verhogen met een hogere efficiëntie en schaalvoordelen. Er wordt naar een EBITDA-marge van 15% gestreefd. Dat komt overeen met de marges uit het verleden, dus haalbaar. 

 Er wordt geïnvesteerd in digitalisering. De succesvolle online verkoop in Sao Paulo kan uitgebreid worden naar andere steden.

 Er wordt geïnvesteerd in nieuwe producten zoals plantaardige vleesvervangers. BRF heeft daarnaast ook de ambitie om de nummer 2 te worden in voeding voor huisdieren. In beide marktsegmenten wordt een stevige groei verwacht.

 De halalmarkt blijft belangrijk. Er wordt momenteel geïnvesteerd in de expansie van een pas overgenomen vleesverwerkende fabriek in Saoedi-Arabië. BRF is marktleider in kippenvlees voor de Golfstaten en Turkije. 

 BRF legt er ook de nadruk op dat de investeringen de financiële positie niet mogen vertroebelen. De nettoschuld moet lager blijven dan 3 keer de EBITDA.

Het strategische plan van BRF lijkt ambitieus, maar dat moet gerelativeerd worden. De doelstellingen worden uitgedrukt in real en de internationale groei zal de volgende jaren, zoals in het verleden, voor een groot deel ondersteund worden door de verwachte daling van de Braziliaanse real tegenover de USD. 

Vooruitblik kwartaalcijfers

Dankzij de groei in bereide gerechten in Brazilië zal BRF in het vierde kwartaal wellicht een hogere EBITDA (naar schatting +8%) realiseren. De marges staan wel licht onder druk door hogere graanprijzen (kippenvoeding) en coronagerelateerde kosten. Niettemin realiseert BRF in Brazilië een EBITDA-marge van 17%. De eindejaarsverkopen bleken erg goed. Internationaal blijven de marges vooral hoog in Azië (EBITDA-marge ruim 20%), maar in halal valt de rendabiliteit voorlopig tegen (marge van 7 à 8%). Dat is onder meer te verklaren door de daling van de Turkse lira en door een BTW-verhoging in Saoedi-Arabië.