analyse

Greenyard profiteert van deze 2 megatrends

©Wouter Van Vooren

CEO Francis Kint schetst in zijn presentatie voor beleggers de evolutie van een kleine champignonkweker tot het miljardenbedrijf Greenyard. De familie van oprichter Deprez heeft nog steeds een belang van 38%. Daarnaast zitten ook Alychlo (Marc Coucke) en Agri Invest (Boerenbond) in het kapitaal. Het is een wereldleider, zij het in een gefragmenteerde markt, met 37 productiesites en een inkoop en commerciële activiteiten in ruim 80 landen. Greenyard heeft twee grote divisies:

Advertentie
  • Fresh: organiseren van de toeleveringsketen van groenten en fruit die vooral bij de grote supermarktketens terecht komen.
  • Long Fresh: diepvries en conserven (glas en blik).
©katrijn van giel

Afgelopen jaren wist Greenyard de resultaten te doen aantrekken en de schuldgraad af te bouwen. Dit stemt volgens Kint niet overeen met de prestatie van het aandeel. Het dividend wordt binnenkort opgetrokken van 0,1 naar 0,25 EUR per aandeel. Greenyard moet kunnen profiteren van 2 megatrends: gezondere en duurzamere voeding. De strijd tegen klimaatverandering wordt deels gewonnen door de transitie naar meer plantaardige eiwitten. Kint spreekt liever over ‘pure plant’ dan over ‘plant based’ (vleesvervangers). Dat laatste leidt te vaak tot ultra-bewerkte voeding. Het product moet dichtbij het gewas blijven.

Greenyard werkt er wel aan om producten met meerwaarde (en dus een hogere marge) aan te bieden: zoals maaltijdboxen, gemaksproducten, aantrekkelijkere verpakkingen, voorgerijpte vruchten en plantaardige ijsjes (Gigi). Men rolde een intens samenwerkingsmodel uit met de klanten. Bij de versafdeling gaat dit vooral over vraag en aanbod op elkaar afstemmen. In Long Fresh kruipt men letterlijk mee in de keuken met klanten voor het ontwikkelen van nieuwe recepturen. Kint hintte op de recente beleggershype rond dieetmedicijnen: waarom investeren in farmabedrijven die een oplossing bieden als het te laat is? Greenyard helpt het probleem te voorkomen. 

©katrijn van giel

Over het natte zomerweer lijkt hij zich niet druk te maken: ‘Het is altijd wel iets in het huidige klimaat: ’22 was droog, ’23 laat en ’24 nat’. Bovendien is het niet overal nat: dankzij zijn schaal kan Greenyard de inkoop diversifiëren. Kint geeft toe dat Greenyard een volumebedrijf is met dunne marges, waarvan de meeste producten onder huismerken worden verkocht. Die marges zijn echter vrij solide dankzij de langetermijnovereenkomsten. Men groeit mee met de klanten. Greenyard blijft bij het langetermijngroeidoel (5%) en het ebitda-doel voor boekjaar 2025/26: 200 à 210 mln. EUR.

Advies :  H+3

Greenyard heeft dunne marges en opereert in een uitdagende omgeving, kijk maar naar de belabberde prestatie van concurrent Bonduelle. Er zijn nog steeds redelijk wat schulden, maar de schuldratio wordt gestaag afgebouwd. De jongste jaren lijkt Greenyard toch een turnaround te realiseren, terwijl het aandeel niet echt volgde. Stevig te behouden. 

Advertentie