D'Ieteren

©BELGA

De beurskoers van D’Ieteren bereikte midden december vorig jaar een recordkoers van 178 EUR. Toen we in november 2020 D’Ieteren na een koersdip in de Koopselectie Basiswaarden opnamen, bedroeg de koers nog 45 EUR. Op een dik jaar ging het aandeel dus bijna maal 4. Dat is allemaal een gevolg van de investering van de cashberg en de jongste transacties in Belron, een wereldleider in autobeglazing.

©BELGA
©BELGAIMAGE

Belron profiteert van de inbouw van sensoren in de voorruit die bij elke vervanging van de auto-ruit afgesteld of gecalibreerd moeten worden. Dat zorgt voor extra omzet en marge. De extra cashflows werden grotendeels uitgekeerd aan de aandeelhouders. Dit goudhaantje bleef niet onder de radar, waardoor private equitygroep CD&R in december een deel van zijn belang (16,8%) in Belron doorschoof naar private equitygroep Hellman & Friedman, GIC en fondsen van BlackRock. Zo omschreef de CEO van D’Ieteren de jongste transactie van Belron: “we spelen mee in de Champions League van de private equitymarkt”. Toegegeven, aan 17 mrd. EUR of 25 keer de EV/EBITDA van 2020 is de waardering bijna zo hoog als een technologiebedrijf Microsoft. D’Ieteren bezit 50,01% van Belron en profiteerde logischerwijze mee. Voorafgaand aan de deal kreeg D’Ieteren nog 150 mln. EUR aan uitzonderlijk dividend van Belron.

Belron verdisconteert aan de laatste transactievoorwaarden 158 EUR p.a. D’Ieteren. Dromen mag, maar dit lijkt ons overdreven veel. Belron staat dit jaar overigens voor zware investeringen in robotisatie, zodat wij voorzichtiger zijn inzake waardering (zie tabel). De installatie van robots kan op de beschikbaarheid van de centra wegen en mogelijk extra kosten met zich meebrengen. Tegen 2025 zou Belron op de beurs noteren, waardoor de beurskoers de waarde zal bepalen. Niet dat D’Ieteren het nodig heeft om extra aandelen van Belron te verkopen. De groep zat jarenlang op een pak cash. Begin oktober zette D’Ieteren zijn krabbel om 40% in het Belgische TVH Parts te kopen, een specialist in heftruckonderdelen. Meteen een vijfde pijler, maar wel tegen een stevig prijskaartje van 1,17 mrd. EUR, of 14,6 keer de EBITDA. Met Belron en TVH Parts verdwijnen de  historische activiteiten naar de achtergrond.

De miskleun is de Italiaanse schriftjesproducent Moleskine, maar de waarde van dit belang (ooit 500 mln. EUR waard) is intussen te verwaarlozen. Waar D’Ieteren nog wel waarde uit kan puren is de realisatie van de vastgoedportefeuille. De garage in Elsene gaat dicht waardoor het pand mogelijk kan herbestemd worden. Kantoren en/of residentieel zou dicht bij Louisa in Brussel veel geld kunnen opleveren. Bij D’Ieteren Auto vielen de autoverkopen tegen in 2021, omdat de autoconstructeurs er niet genoeg konden leveren. Ook in 2022 zal de verkoop hier nog hinder van ondervinden. D’Ieteren herstructureert ondertussen flink en schuift op naar mobiliteit in de brede zin (zoals e-fietsen, steps, autodelen, ...).

 

Advies :  H-2

De familieholding heeft met Belron een goudhaantje in huis, maar de waardering hiervan is optimistisch. Ook de aankoop van 40% in TVH Parts was vrij duur. Beide hoge waarderingen zijn een risico in tijden van aantrekkende rentes.  D’Ieteren heeft nog wel een mooie kaspositie en koopt eigen aandelen in. We verlagen het advies naar ‘afbouwen’, maar beperk u tot een eerste schijf.