Siemens: verregaande focus

©Daniel Karmann/dpa

Siemens blijft maar activa verkopen die niet tot de kernactiviteiten behoren. Begin januari werd Yunex, de mobiliteitssignalisatiedochter, verkocht aan het Italiaanse Atlantia voor 1 mrd. EUR. In februari werd bekend dat Körber de nieuwe eigenaar wordt van de post- en pakjesdivisie. De prijs (1,15 mrd. EUR) was stevig. Niet veel later meldde Siemens dat het zich uit de joint-venture (met Valeo) voor elektromotoren terugtrekt (vanaf juli). Weg verliezen, terwijl Siemens een slordige 300 mln. EUR kan bijschrijven op de bankrekening. Wat staat er nog te koop? Van het belang van iets meer dan 35,1% in het beursgenoteerde Siemens Energy wil Siemens een significant deel verkopen als de marktomstandigheden het toelaten. Door de problemen van Siemens Energy met winddochter Siemens Gamesa is dat momenteel nog niet evident. Ook de tak ‘mobility’, waar men o.a. tram- en treinstellen levert, behoort niet tot de kernactiviteiten, maar na mislukte fusiepogingen (met Alstom) zijn de marges opnieuw aan de beterhand. De groep heeft ook nog een kleine 10% in IT-dienstverlener Atos, maar ook hier zitten de marktomstandigheden tegen. In totaal is de beursgenoteerde portefeuille goed voor 49 mrd. EUR, of 61,5 EUR p.a. Siemens.

©Daniel Karmann/dpa

De kernactiviteiten draaien intussen op volle toeren. Klanten betalen vooruit om toch maar wat producten te krijgen van de divisie automatisatie en slimme infrastructuur. De groep heeft tot doel om de recurrente inkomsten met jaarlijks 10% te laten groeien (nu slechts 5% van de omzet). Dit bestaat vooral uit de industriële softwaredivisie die Siemens via diverse kleinere overnames uitbouwde. De migratie naar een SaaS-model (software als een dienst) kan op termijn de groepsmarges 2% hoger stuwen, maar het blijft een oud zeer dat Siemens qua marges (15,5%) licht achterophinkt versus de sectorgenoten. 

De markt vreest echter ook de impact van kosteninflatie. In het eerste kwartaal viel dit goed mee dankzij de goede relaties met de leveranciers en indekkingscontracten. De problemen met Oekraïne/Rusland (2% omzet) en de logistiek in China treffen Siemens uiteraard wel. De gloednieuwe, geautomatiseerde Chinese fabriek - een uithangbord voor nieuwe  contracten - werd nog maar door weinig klanten bezocht.  

4x4
DB 4x4-toets: duurzame groeier
  • Vooruitzichten
    vergelijkbare omzetgroei van 5 à 7% tot 2026; winstgroei 7 à 9% p.a.
  • Balans
    Nettoschuld (excl. financieringstak)/EBITDA: 1,5
  • Waardering
    verwachte k/w van 13,7; div. rend. 3,4%; som der delen ramen we op 168EUR p.a.
  • Koerstriggers
    verdere afslanking holdingstructuur

Advies :  K1

Uit vrees voor de impact van inflatie, de lockdowns in China en teleurstellende resultaten bij de diverse participaties noteert het aandeel sinds begin dit jaar al 25% lager. Gezien de aantrekkelijkere waardering en de grote korting (30,5%) versus de som der delen  verhogen we het advies voor Siemens, een referentie in de industriële wereld, naar koopwaardig.