Jungheinrich: nadert de boekwaarde

©Jungheinrich

Aan aanbieders van vorkheftrucks op de beurs geen gebrek. Op de beurs van Frankfurt noteren Kion Group, veruit de grootste, en het bekendere Jungheinrich. Op Euronext Parijs noteert het veel kleinere Manitou. Deze laatste twee aandelen volgen we al geruime tijd effectief op. De koersen van deze bedrijven zijn sinds begin dit jaar al stevig gecorrigeerd (ruimschoots gehalveerd). De belangrijkste reden is kosteninflatie en de vrees voor een aanzienlijke terugval van de economie. Bovendien staan e-commerceaandelen onder druk en dat weegt mogelijk ook onrechtstreeks (wegens gebruik in magazijnen) op Manitou en Jungheinrich. De koersen lijken wel al veel slecht nieuws in te prijzen, zodat het moment ons gunstig lijkt om ze onder de aandacht te brengen. 

Jungheinrich

Jungheinrich is een Duits familiebedrijf, opgericht in 1953 door Friedrich Jungheinrich. Er bestaan zowel preferente (48 mln. stuks) als gewone aandelen (54 mln.) van Jungheinrich. Enkel de preferente aandelen zijn beursgenoteerd. De familie Jungheinrich heeft de meerderheid van de stemgerechtigde gewone aandelen in handen. Het bedrijf is vooral actief in Europa, waar het 87% van de omzet realiseert. Het is er de nummer twee na Kion. Tegen 2025 moet de omzet buiten Europa wel toenemen naar 20%. Het gros van de omzet (57% in 2021) komt van de verkoop van nieuwe ‘trucks’. Het gaat dan o.a. om vorklifttrucks, magazijnkranen, mobiele robotten. Ook transportbanden en rekken brengt het aan de man of vrouw. Ruim een vierde komt van de dienst na verkoop, een meer stabiele en recurrente business. Jungheinrich verhuurt ook op korte termijn uitrustingsgoederen.

  • 2021 recordjaar, margedruk in 2022

2021 was het beste jaar in de geschiedenis van het bedrijf, ondanks de uitdagingen in de aanvoerketen en de beperkingen van de activiteiten ingevolge Covid. De book-to-bill (1,15) kwam andermaal boven 1 uit. Ook in het eerste kwartaal was dat nog het geval en ook voor heel 2022 zou het cijfer opnieuw boven 1 uitkomen. De omzet kan dus verder groeien, al zal die groei dit jaar beperkt zijn. Het probleem zit hem dus niet zozeer in de omzetevolutie, maar in de margedruk. Hierdoor gaat het bedrijf uit van een aanzienlijk lager bedrijfsresultaat. De reden voor de margedruk is gekend: hogere materiaalkosten (o.a. staal) en onderbrekingen in de aanvoerketen.

  •  Impact Rusland

Jungheinrich haalde vorig jaar 4% van de omzet uit Rusland en minder dan 1% uit Oekraïne. Er is dus zowel een direct als indirect effect. Door de stopzetting van de activiteiten aldaar is er een risico op een mogelijk impairment van 130 mln. EUR, maar dat brengt geen cashuitgaven met zich mee.

  • Stevige balans

Eén van de sterke punten van Jungheinrich is overigens de uitstekende balans. De voorbije tien jaar had het bedrijf in veruit de meerderheid daarvan meer cash dan schulden op de balans staan. Dat de nettokaspositie in het eerste kwartaal aanzienlijk daalde, heeft te maken met de hogere voorraden die het bedrijf aanlegt om de problemen in de aanvoerketen zoveel mogelijk op te vangen, een noodzakelijke maatregel.

  •  Strategy 2025+

In de herfst van 2020 kwam Jungheinrich met een nieuw strategisch plan: Strategy 2025+. De doelstellingen werden aangescherpt, met aandacht voor automatisatie, duurzaamheid, digitalisatie (o.a. assistentie-, vloot- en veiligheidssystemen), energiesystemen (batterijen/opladers), efficiëntie (nieuwe productiesite in Tsjechië) en de wereldwijde voetafdruk. In het kader van deze strategie werd vorig jaar de volledig geautomatiseerde vertikale orderpikker EKS 215a gelanceerd en werd tevens technologiebedrijf arculus overgenomen. Geen grote, maar wel een gerichte overname. Met arculus heeft het zich versterkt op het vlak van autonome mobiele robotten en softwareoplossingen voor mobiele automatisatie. Op het vlak van energiesystemen werden twee nieuwe handtranspalletten gelanceerd. Innovatie blijft in deze sector erg belangrijk en op dat vlak scoort Jungheinrich zeker goed. Dit alles moet leiden tot een omzet van 5,5 mrd. EUR (gemiddelde groei van 6,7% per jaar) tegen 2025 en een bedrijfsmarge van 8 à 10%.

4x4
DB 4x4-toets: duurzame groeier
  • V Vooruitzichten
    Gemiddelde omzetgroei van 6 à 7% per jaar tot 2025 en EBIT-marge van 8 à 10%
  • V Balans
    Gezond (nettokaspositie)
  • V Waardering
    Laag (EV/EBITDA: 3,5; 1,3 x boekwaarde)
  • X Koerstriggers
    Eventuele overnames, divergentie in trendindicatoren

Beleggers lijken te anticiperen op een stevige economische achteruitgang of zelfs recessie. De waarderingen zijn alvast al stevig teruggevallen. Bij Jungheinrich (17,67 EUR p.a.) komt opnieuw de boekwaarde in het vizier. Een eigen vermogen dat vrij zuiver is, want goodwill is maar een heel klein deel van het vermogen. En in termen van verwachte EBITDA betaalt u circa 3,5 keer. De markten gaan er dan ook vanuit dat die verwachtingen nog veel te hoog liggen. Maar zelfs al halveren we de EBITDA vergeleken met de gemiddelde marktconsensus, dan nog zijn de ratio’s schappelijk. Bovendien zijn de balansen meer dan stevig, niet onbelangrijk in barre tijden. De vooruitzichten op lange termijn blijven onverminderd gunstig. 

Advies :  K2

Of het dieptepunt al bereikt is, is op korte termijn moeilijk in te schatten. Feit is wel dat ook in 2019 het niveau van de boekwaarde voor Jungheinrich een goed instapmoment was. De sterke balans is een pluspunt in tijden van stijgende rentes. Ons advies gaat naar kopen. We nemen het aandeel ook op in de Actieve Koopselectie.