Bierbeleggers hebben momenteel geen reden tot feesten. De aandelen van de grote bierbrouwers zwalpten richting meerjarige dieptepunten. Ook Heineken werd daarbij niet gespaard. Momenteel noteren we rond het laagste peil in 10 jaar, láger dus dan het coronadieptepunt, toen horecazaken wereldwijd op slot gingen. Consumenten verteren prijsverhogingen momenteel moeilijk, terwijl de rentes weer opveerden. Bovendien worden vraagtekens geplaatst bij het langetermijnpotentieel van ongezonde voeding. De opmars van vermageringsmedicijnen werkte deze twijfels in de hand. De Amerikaanse hoge gezondheidsadviseur deed hier recent een schepje bovenop door te pleiten voor kankerwaarschuwingen bij de verkoop van alcoholische dranken.
Operationeel legde Heineken dit jaar een morsig parcours af. Het eerste kwartaal was al bij al een meevaller. In 2023 had het de prijzen te snel opgetrokken en kampte het met specifieke problemen in markten als Vietnam en Nigeria. Tegen die gemakkelijkere vergelijkingsbasis kon men weer volumegroei optekenen. Het tweede kwartaal liet dan weer een bittere nasmaak achter: voetbaltornooi Euro 24 leverde niet de verwachte boost op, mede door het slechte zomerweer. Bovendien moest men een afboeking doen op het belang in China Resources Beer, dat zijn aandelenprijs tot onder de aankoopprijs van Heineken zag zakken. De Chinese consumentenmarkt is al een tijdje zwak, maar heeft een mooi groeipotentieel. In het derde kwartaal leverde de groep een fletse prestatie af.
Wat mogen we verwachten in het slotkwartaal? Wellicht valt de volumegroei weer plat, waardoor Heineken voor heel 2024 op een erg lichte volumegroei met een iets snellere omzetgroei af zou kloppen. Consumenten schakelen in tijden van inflatiestress terug naar betaalbare producten. Daarom is het opvallend dat de groep het met zijn premiumbieren een pak beter doet dan met de goedkopere merken. Vlaggenschipmerk Heineken groeit nog steeds sterk. Ook alcoholvrije en niet-bieren doen het goed. Premiumbieren leveren hogere marges op. Het operationele winstgroeidoel van 4 à 8% lijkt haalbaar. Wellicht stelt men een gelijkaardig doel voorop voor 2025. De schuldratio van 2,5 is nog steeds gezond. Samen met flinke cashflows uit Europa moet die de groep in staat stellen te investeren in groeiregio’s. Het zijn wel die regio’s die momenteel hier en daar kopzorgen opleveren, zeker in plaatsen waar de munt is verzwakt (denk aan de Braziliaanse real).
Advies : H+2
Met de daling van het aandeel kwam ook de waardering naar beneden. Momenteel noteert het aandeel aan 14 keer de verwachte winst voor 2024. Zeker als we verder vooruit kijken oogt het aandeel goedkoop. De komende jaren lijkt een jaarlijkse winstgroei per aandeel van 10% niet onmogelijk. U mag een eerste positie nemen.