Gedempte lichten bij Signify

©DB596711

De Nederlandse producent van licht, lampen en bijhorende armaturen gedijt normaal goed in een inflatoire omgeving, zeker gezien de behoefte aan energiebesparingen. Alle grote bedrijven en overheden starten wereldwijd programma’s om hun ecologische voetafdruk te verlagen. Het installeren van zuinigere verlichting geeft onmiddellijk resultaat. Signify kan dus een belangrijke bijdrage leveren om de ‘groene’ ESG-normen te behalen. De nieuwe LED’s van Signify besparen tot 60% tegenover de huidige LED-verlichting. Bovendien kan de armatuur met het internet verbonden worden en dus ‘slimmer’ worden. Als bijna niemand aanwezig is op kantoor, dimt de verlichting automatisch. 

Toch kampt Signify met een negatieve perceptie. De omzet uit de divisie conventionele lampen, goed voor 13% van de groepsomzet (maar een vijfde van de bedrijfswinst) daalt met gemiddeld 15% per jaar. Voor 2020 drukte dit de groei, maar recent en zeker via prijsverhogingen door hogere componentenkosten kan de omzet tussen 0 en 5% groeien. Bijkomend nadeel was het grote tekort aan onderdelen, die veelal vanuit China komen. Dat veroorzaakte ‘gemiste’ omzet. Beleggers waren ook negatief verrast door de flinke daling van de cashflow in het eerste kwartaal. Een hogere voorraad aan componenten kost uiteraard geld. Bovendien levert de groep voor een kwart van de omzet toe aan de consumentenmarkten en daar zijn de eerste tekenen van een groeivertraging merkbaar, aldus het management. 

Toch zijn er ook een aantal argumenten om positief naar de toekomst te kijken. Voor Signify breekt een periode (tot 2025) aan van groei, niet inzake omzet (tussen 0 en 5%), maar vooral op het niveau van de winst (5 EUR winst p.a. tegen 2024 verwacht). Zuinigere en geconnecteerde verlichting voegt immers meer waarde toe, wat leidt tot hogere prijzen. De marktpositie van Signify in professionele markten zoals retail, hotels, kantoren en ziekenhuizen is sterk. Hier wordt de vraag voorlopig nog gedrukt door de impact van Covid. Zo kunnen via de eigen ontwikkelde UV-C technologie lampen ingezet worden voor desinfectie (o.a. vernietiging van virus-partikels) in o.a. ziekenhuizen. Bovendien is het aandeel op alle parameters van de fundamentele analyse goedkoop en is de impact van een wereldwijde recessie wat overroepen.

Advies :  H+2

Het pessimisme over Signify is wellicht iets te ver doorgeslagen gezien de lage waardering, het hoge dividendrendement en de gunstige vooruitzichten voor de komende jaren. Het cyclische karakter speelt de groep momenteel parten, maar dit creëert koopkansen. Verschiet nog niet alle kruit, maar neem alvast een eerste positie.