Michelin
- H+
- Houden & (bij)kopen op koerszwakte
- 2
- Gemiddeld risico
- Advies verhoogd
Agenda & koerstriggers
Term | Waarde |
---|---|
29/11/2022 | Investeerdersdag : Michelin in Motion |
26/07/2022 | Halfjaarresultaten |
Aandachtspunten
Bedrijfsgegevens
Term | Waarde |
---|---|
Sector | Autotoeleveranciers |
Website | http://www.michelin.com |
Activiteit
Wereldleider in de productie en verkoop van banden. Diversificatie ook buiten de bandensector.
|
Laatste update
Michelin: meer dan banden
Ondanks de lange historiek let de groep goed op de kleintjes en startte men een nieuw diversificatieproces. Banden blijven wel de hoofdmoot van de omzet, verdeeld over particuliere wagens (50%), trucks (25%) en speciale banden (25%; mijnbouw, luchtvaart, off-the-road). Het is vooral deze laatste afdeling die bepalend is voor de winstevolutie. Ook aan de verschuiving van de verkoop richting elektrische wagens en SUV’s (grotere diameter, lichtere banden) verdient Michelin meer geld. Omwille van het technologische overwicht is het marktaandeel bij elektrische wagens dubbel zo groot als bij wagens met verbrandingsmotoren. Het diversificatieproces met o.a. investeringen in de waterstofmotor, mobiliteitsdiensten, flexibele composietmaterialen, 3D-printing en allerlei diensten rond wagenvloten, ... moet eveneens de marges ondersteunen. Tegen 2030 moet 20 à 30% van de omzet komen uit activiteiten die los staan van de verkoop van banden. De ambitie om de omzet met gemiddeld 5% per jaar te laten groeien tot 2030 klinkt niet hol.
Afgelopen boekjaar steeg de omzet zelfs met een ongeziene 16,3%. In het eerste kwartaal deed de groep hier nog een schep bovenop (+19%). Prijsverhogingen liggen grotendeels aan de basis van deze sterke groei. Niettemin verklaarde de topman op de algemene vergadering dat het chaos is in de industrie. Er is aan alles een tekort (grondstoffen, chips, boten, containers, trucks, truckchauffeurs, ...). Voor dit jaar betekent dat tot 2,4 mld. EUR extra kosten. De groep heeft echter een sterke prijszettingskracht, waardoor het relatief vlot de hogere kosten kan doorrekenen.
De CEO, die traditioneel wel 2 of 3 problemen per kwartaal ziet opduiken, moet nu afrekenen met 20 acute aandachtspunten. Fabrieken in Europa en China vallen tijdelijk stil door onderbrekingen in de aanvoerketen. In het tweede halfjaar moet het terug stilaan de goede richting uitgaan. De bedrijfsmarge herstelde in 2021 tot 12,5% en dat ondanks de kosteninflatie (+1,2 mld. EUR). Voor 2022 rekent de markt op een verzwakking tot circa 11,6%.
Het management gaat er prat op om met een gezonde balans uit te pakken. Met een vrije cashflow van 1,8 mld. EUR ontstond er in 2022 ruimte om het dividend (4,5 EUR) bijna te verdubbelen, maar dat is spijtig genoeg niet duurzaam en afhankelijk van de winst. Opportunistische inkopen van eigen aandelen zijn altijd mogelijk.
Advies : H+2
De aandelensplit (in 4) op 16 juni kan Michelin ondersteunen. Het aandeel mag tussen 100 en 110 EUR opgepikt worden.
Key Financials
Term | Waarde |
---|---|
Omzet | € 26,8 mld |
Winst p.a. | € 12,40 |
Boekwaarde p.a. | € 83,90 |
Volgend dividend
Term | Waarde |
---|---|
Ex-dividend | 17/05/2022 |
Betaaldatum | 19/05/2022 |