Lucas Bols

K3
Advies
K
Kopen
Risicospreiding
3
Hoger dan gemiddeld risico
DG
DB 4x4 Pijler Duurzame groeiers

Agenda & koerstriggers

Aanvullende gegevens
Term Waarde
25/05/2022 Jaarresultaten

Aandachtspunten

Sterke groei van de omzet (+70%), die terug op pre-coronaniveau komt. Operationele winst moet op het niveau van 19/20 uitkomen.

Bedrijfsgegevens

Aanvullende gegevens
Term Waarde
Sector Voeding & Drank
Website http://www.lucasbols.com
Activiteit
Bols produceert, distribueert, verkoopt en verzorgt de marketing voor een palet van sterke dranken en likeuren waaronder Bols, Hartevelt en Coebergh (bessenjenever).

Key Financials

Aanvullende gegevens
Term Waarde
Omzet € 90,00 mln
Winst p.a. € 0,85
Boekwaarde p.a. € 15,48

Laatste update

Lucas Bols

Lucas Bols is met zijn 447-jaar lange geschiedenis een van de oudste bedrijven van Nederland. Naast regionale merken (o.a. klassieke Nederlandse jenevers, Damrak Gin, Pisang Ambon, Nuvo, Vaccari) speelt het steeds meer in op wereldwijde cocktailmerken (Bols Cocktails, Passoã, Galliano). Het bedrijf viel in de 20ste eeuw in verschillende handen, om na een verzelfstandiging in 2015 naar de beurs te komen. We spraken met CEO Huub van Doorne en CFO Frank Cocx.

©ANP
Troeven Lucas Bols

■ Aan 12 keer de verwachte winst is het aandeel niet duur, zeker in vergelijking met sectorgenoten als Pernod Ricard (26) en Diageo (28). Het verschil is deels te verklaren, omdat deze spelers schaalvoordelen en een gezondere balans hebben en de afgelopen jaren harder groeiden. 

■ De drankengroep kan profiteren van gunstige trends zoals de stijgende populariteit van (premium) sterke dranken en cocktails. Met de wereldwijde cocktailmerken (80% van de winst) wil het jaarlijks 4 à 5% groeien. De rest (regionale likeuren en sterkedranken) blijft stabiel, door een lichte groei internationaal en een kleine daling in de thuismarkt. 

■ De stijgende grondstoffenkosten zullen wel wat op de marges wegen. De schulden zijn nog hoog (door overname van Passoã), maar lijken beheersbaar. Met de sterke cashgeneratie kunnen die snel afgebouwd worden. De relatief hoge schulden zijn deels een bewuste politiek, omdat de drankengroep in groei investeert. 

■ In december werd 29 mln. EUR (een vijfde van het kapitaal) opgehaald aan 11,58 EUR p.a. (zonder korting!). CEO van Doorne tekende hier op in, een positief signaal. 

 

Kan u een overzicht geven van welke zaken het bedrijf zelf doet en wat wordt uitbesteed?

We hanteren een ‘asset light’-businessmodel. We doen alleen waar we uniek in zijn. Het productieproces delen we op in 2 stappen. Het complexe deel doen we zelf, denk aan de distillatie in koperen ketels. Dit zogenaamde ‘basisdistillaat’ gaat naar Avandis, een joint venture samen met likeurgroep De Kuyper. Hier gebeuren de minder complexe stappen, bijvoorbeeld: het mengen, toevoegen van water en suiker en het afvullen van flessen. In de VS besteden we de productie uit aan een ervaren derde partij (Brown-Forman). Qua distributie doen we ongeveer 40% zelf. Een groot deel hiervan beslaat de VS, omdat we dit zo’n belangrijke markt vinden en we er fors groeien. Het andere deel is een joint venture samen met whiskyproducent Edrington, die de distributie in de Benelux verzorgt. Alle andere dingen worden uitbesteed. We kiezen enkel voor langetermijnpartnerships. Soms niet de goedkoopste partij, maar wel de beste. Daarnaast doen we hier en daar distributie voor andere merken (zoals Pallini Limoncello in de VS). Dit draagt bij tot de (winst)groei, maar de marges zijn niet hetzelfde. 

Hoe zit het met de activiteiten rond ‘ervaringen’ in Amsterdam? Welke rol spelen zij?

House of Bols werd opgericht om mensen het hart en de ziel van het bedrijf te laten zien. Na een rondleiding doorheen onze geschiedenis, heden en toekomst kunnen de bezoekers een cocktail proeven. Het is een schitterend uithangbord, ook om distributeurs, analisten of investeerders te ontvangen. We hopen terug te keren naar 50.000 (betalende) bezoekers per jaar. De Bols Bartending Academy dient om jaarlijks duizenden bartenders op te leiden. Ze leren er hoe drankjes te maken, maar ook over hygiëne, hoe met mensen omgaan,… Dit zijn betaalde opleidingen die ons bovendien een wereldwijd netwerk van contacten met de bartenders opleveren. 

Wat is de impact van de Russische inval in Oekraïne?

De directe impact is beperkt. We zijn enkel via export actief in Rusland en Oekraïne, via een distributeur. We hebben er geen eigen mensen zitten. In Wit-Rusland zitten we niet. Rusland en Oekraïne vertegenwoordigen zowat 1% van de omzet. Dat is niet veel, al zien we het wel als een groeimarkt. Ook de netto valuta-impact is beperkt. De grootste impact is indirect, via de stijging van de grondstoffenprijzen. Dit volgen we bijna real-time op, want de volatiliteit is ongekend. Hierin spelen vooral de verhoogde prijzen van graan, suiker en glas, waarin een belangrijke energiecomponent zit. Voor bepaalde termijnen proberen we te hedgen of vooruit in te kopen. Zo kunnen we de beschikbaarheid op een bepaald prijsniveau veiligstellen. 

Is er sprake van personeelstekorten en looninflatie?

Directe personeelstekorten spelen niet, omdat we erg weinig eigen personeel hebben (zo’n 75 in totaal). We hebben hier een goede retentie. Wel zijn er momenteel arbeidstekorten bij onze joint venture Avandis. Vooral technische profielen aan de lijnen zijn lastig te krijgen, maar vooralsnog komen we er goed doorheen. De loondiscussie speelt overal, dus ook bij ons, maar we zien dit niet de pan uit rijzen.

Zorgen de mondiale problemen in de waardeketen voor vertragingen?

Na de eerste pandemiemaanden zagen we op bepaalde lijnen schaarste aan containers en havens die vastliepen. Hierin bleken onze langetermijnpartnerships een voordeel. Bovendien namen we geen risico’s: we werkten met erg lange doorlooptijden en bouwden waar nodig voorraden op. In de maanden die erop volgden waren we een van de weinige bedrijven in de sector die geen fundamentele ‘out of stocks’ hadden. Sterker nog: in een aantal markten (waaronder de VS) namen we zelfs posities over van concurrenten die uitverkocht waren. Dit gezegd zijnde: de logistieke kosten zijn gigantisch toegenomen en daar ontsnappen we niet aan. Zeker de dure lijnen richting de VS en Australië wegen op de winst.

Denkt u de winst van 2 jaar geleden (voor de pandemie) dit boekjaar te evenaren? 

We houden nog steeds vast aan onze prognose die we bij de halfjaarcijfers gaven. De omzet loopt goed: die kan boven het niveau van boekjaar 19/20 uitkomen. Dit ondanks de nog steeds aanwezige pandemie, met strenge maatregelen in onder andere Japan. De horeca is goed voor ruim de helft van onze inkomsten. De hogere kosten proberen we deels door te rekenen via prijsverhogingen. Daarnaast zijn de besparingen die we tijdens de pandemie realiseerden voor een groot deel blijvend. De investeringen in marketing en innovatie hebben we nooit echt stilgelegd. Qua winst hopen we nog altijd dichtbij het niveau van 2 jaar geleden te komen. 

De groep heeft momenteel een erg hoge schuldgraad. Maakt u zich hierover zorgen?

We zijn blij dat we enkele jaren geleden Passoã inlijfden. Die overname was erg substantieel en werd volledig met schulden gefinancierd. Daardoor zaten we vóór covid al aan een schuldratio (nettoschuld/EBITDA) van meer dan 5. Dat is hoog, maar houdbaar omdat we onder meer een erg hoge cashconversie hebben. Zelfs tijdens covid konden we de nettoschuld al afbouwen, door kosten te besparen, cash- en werkkapitaalbeheer en met de recente aandelenuitgifte. Het doel van die operatie was vooral om de overname van Tequila Partida en de toekomstige overname van Nuvo af te ronden. De rest kunnen we gebruiken voor schuldafbouw. Tegen het jaareinde zullen we qua schuldgraad al een stuk dichter tegen het sectorgemiddelde liggen. We bekijken in mei of we opnieuw dividend zullen uitkeren. Op termijn willen we weer 50% van de winst uitkeren, dus we zijn echt wel een dividendaandeel.

Naar welke nieuwe markten en innovaties kijken jullie? Zijn er zaken die worden afgebouwd?

China vinden we interessant als groeimarkt, net als Oost-Europa en de Baltische Staten. Waar de groei precies vandaan zal komen, is lastig te voorspellen. We spelen gericht in op elke markt, rekening houdend met de volwassenheid van de cocktailcultuur. In het algemeen winnen cocktails en sterkedranken aan terrein tegenover bier en wijn, zeker bij millennials. Met ons uitgebreid assortiment aan smaken kunnen we bovendien snel inspelen op bijna elke cocktailtrend. Hierbij wordt het premiumsegment belangrijker. Hier speelden we recent nog op in met de intrede in superpremium tequila. Met tequila profiteren we van de opmars van de Margarita-cocktail in de VS, waar we al inzaten met Bols Triple Sec. Passoã surft mee op het succes van cocktail Pornstar Martini. Die was al erg populair in het Verenigd Koninkrijk en zien we vooral groeien op plekken waar Engelse toeristen komen, zoals Griekenland. De passievruchtlikeur wordt echter nog in heel wat andere consumptievormen genuttigd. Kant-en-klare cocktailtubes zijn een recente innovatie die we lanceerden in Nederland en de VS en binnenkort in andere landen. Die zijn ook populair bij horecazaken, omdat het tijd bespaart om cocktails te maken en personeel op te leiden. Zeker nu er een enorm tekort aan horecapersoneel is! Innovatie blijft een belangrijke groeimotor. Soms leidt dit tot een nieuw product, soms tot het doorontwikkelen van bestaande producten. Elk merk draagt bij tot onze winst. We blijven kritisch kijken naar de rol van elk product en willen niet alle merken naar alle markten brengen. Soms stoppen we met een merk als het te klein is geworden, al zijn we momenteel tevreden met onze portefeuille.

4x4
DB 4x4-toets: belofte & turnaround
  • Vooruitzichten
    post-pandemiewaarde; groeiende populariteit (premium) sterkedranken en cocktails.
  • Balans
    hoge schuldratio: 4,6 keer verwachte EBITDA
  • Waardering
    verwachte k/w van 12, goedkoper dan de meeste sectorgenoten
  • Koerstriggers
    jaarresultaten op 25 mei, met een eventuele hervatting van het dividend


Advies update :   K3

Het aandeel werd meegesleurd tijdens de coviddip en bleef achter op het daaropvolgende beurzenherstel. Dit terwijl uit de halfjaarcijfers bleek dat de resultaten al zo goed als herstelden. De vooruitzichten op lange termijn zien er goed uit en het aandeel is laag gewaardeerd. Het aandeel verdient een herwaardering. We kennen het wel risicofactor 3 toe (beperkte posities). De hoge schuldgraad blijft immers een werkpunt, zeker in een klimaat van stijgende rentes. Het aandeel is koopwaardig.

Agenda & koerstriggers

Aanvullende gegevens
Term Waarde
25/05/2022 Jaarresultaten

Aandachtspunten

Sterke groei van de omzet (+70%), die terug op pre-coronaniveau komt. Operationele winst moet op het niveau van 19/20 uitkomen.

Bedrijfsgegevens

Aanvullende gegevens
Term Waarde
Sector Voeding & Drank
Website http://www.lucasbols.com
Activiteit
Bols produceert, distribueert, verkoopt en verzorgt de marketing voor een palet van sterke dranken en likeuren waaronder Bols, Hartevelt en Coebergh (bessenjenever).

Key Financials

Aanvullende gegevens
Term Waarde
Omzet € 90,00 mln
Winst p.a. € 0,85
Boekwaarde p.a. € 15,48