Airbus

H2
Advies
H
Houden
Risicospreiding
2
Gemiddeld risico
Advieswijzigingen
Advies verlaagd
DG
DB 4x4 Pijler Duurzame groeiers

Agenda & koerstriggers

Aanvullende gegevens
Term Waarde
22/09/2022 Investeerdersdag
28/07/2022 Halfjaarresultaten

Aandachtspunten

Beter dan verwacht Q1. Bevestigde verwachtingen ondanks moeilijkere omgevingsfactoren. Mikt op vrije cashflow van 3,5 mrd. EUR.

Bedrijfsgegevens

Aanvullende gegevens
Term Waarde
Sector Transport & Logistiek
Website http://www.airbus.com
Activiteit
Haalt grootste deel omzet uit verkoop commerciële vliegtuigen (Airbus). Eurocopter, Astrium en Cassidian (gevechtsvliegtuigen) zijn de andere divisies.

Key Financials

Aanvullende gegevens
Term Waarde
Omzet € 58,1 mld
Winst p.a. € 5,25
Boekwaarde p.a. € 12,06

Volgend dividend

Aanvullende gegevens
Term Waarde
Ex-dividend 19/04/2022
Betaaldatum 21/04/2022

Laatste update

Airbus met de neus in de wind

Covid zorgde voor een enorme schok in de luchtvaartsector. Het luchtverkeer kwam volledig tot stilstand en de overheid moest tussenkomen om luchtvaartmaatschappijen van de nodige liquiditeiten te voorzien. Ruim twee jaar na datum zijn de koersen nog niet van die klap hersteld. Integendeel, ze noteren  onder of maar iets boven het dieptepunt van maart 2020. Bij de aanslagen van 9/11 in 2001, toen ook de koersen fors onderuit gingen, duurde het bij sommige luchtvaartmaatschappijen vier tot vijf jaar eer het verlies was goedgemaakt. Op lange termijn blijken luchtvaartmaatschappijen zelden een goede belegging en zijn ze enkel geschikt voor tradingposities. Anders is het gesteld met vliegtuigproducent Airbus, dat op lange termijn wel sterk presteert. Net als bij de luchtvaartmaatschappijen is een goede balans evenwel cruciaal. Daarom ook dat we Airbus steevast boven Boeing verkiezen. Amper iets meer dan twee jaar na de uitbraak van Covid beschikt het bedrijf opnieuw over een nettokaspositie van 7,7 mld. EUR (ca. 10,5% van de beurskoers). Ter vergelijking: Boeing heeft een nettoschuld van 45,4 mld. USD (!).

Als we naar  de omzetevolutie kijken, dan zien we dat  het omzetverlies door Covid nog helemaal niet is goedgemaakt en dat het wellicht tot 2024 zal duren vooraleer dat het geval is. Airbus rekent daarvoor vooral op het succesmodel, de A320, die de groeimotor moet zijn van de groep. Momenteel worden er 50 toestellen per maand geproduceerd, maar tegen de zomer van 2023 zou dat naar 65 moeten stijgen en tegen 2025 naar 75 toestellen. De markt ziet mede hierdoor de winst nagenoeg verdubbelen vanuit het niveau van vorig jaar (4,91 EUR p.a.). Mogelijk iets te optimistisch. Al is er wel het gegeven dat er geen grote investeringen gepland zijn de komende jaren, wat de winstgevendheid ten goede zal komen. De A321XLR, een smalrompvliegtuig, is met de testvluchten gestart. Die zullen zowat een jaar duren. Gehoopt wordt dat het toestel vliegwaardig wordt begin 2024. Het verleden leert dat dit mogelijk wel wat later kan zijn. Het toestel vult het gat op dat ontstaan is door de stopzetting van de productie van de Boeing 757.

Anderzijds zijn er wel wat tegenwinden op korte termijn. De luchtvaartmaatschappijen, de klanten van Airbus, kampen met een tekort aan personeel waardoor vluchten moeten geschrapt worden. Daarnaast is er de sterk stijgende levensduurte, waardoor potentiële consumenten de knip op de beurs moeten houden en minder gaan vliegen. De stijgende olieprijs en loonkosten zijn andere negatieve factoren, want die verhogen de kosten van deze bedrijven en zet dus druk op de marges. De hoge olieprijs zet luchtvaartmaatschappijen er wel toe aan om hun oude vloot sneller te vervangen om brandstofefficiënter te vliegen.

Bij Airbus zelf speelt ook de kosteninflatie (lonen plus materialen) een rol en zijn er de problemen in de aanvoerketen, waardoor de beoogde leveringen van toestellen in gevaar komt. Naast de verkoop van commerciële vliegtuigen heeft Airbus nog twee kleinere, maar stabielere divisies. De helicopterdivisie is goed voor ca. 10% van de omzet en de defensie- en ruimtevaartdivisie iets meer dan 8%. De marges liggen er wel lager dan in de commerciële luchtvaarttak. 

Advies :   H2

Binnen de luchtvaartsector is ‘cash wel degelijk king’. Dan kunnen tegenslagen immers veel makkelijker opgevangen worden. Airbus is dan ook een logische keuze voor wie gelooft in het verder herstel van de sector. Toch denken we dat door de vele tegenwinden te vroeg is om al in te stappen. We verlagen voor de korte termijn zelfs ons advies naar gewoon houden. 

Agenda & koerstriggers

Aanvullende gegevens
Term Waarde
22/09/2022 Investeerdersdag
28/07/2022 Halfjaarresultaten

Aandachtspunten

Beter dan verwacht Q1. Bevestigde verwachtingen ondanks moeilijkere omgevingsfactoren. Mikt op vrije cashflow van 3,5 mrd. EUR.

Bedrijfsgegevens

Aanvullende gegevens
Term Waarde
Sector Transport & Logistiek
Website http://www.airbus.com
Activiteit
Haalt grootste deel omzet uit verkoop commerciële vliegtuigen (Airbus). Eurocopter, Astrium en Cassidian (gevechtsvliegtuigen) zijn de andere divisies.

Key Financials

Aanvullende gegevens
Term Waarde
Omzet € 58,1 mld
Winst p.a. € 5,25
Boekwaarde p.a. € 12,06

Volgend dividend

Aanvullende gegevens
Term Waarde
Ex-dividend 19/04/2022
Betaaldatum 21/04/2022