Stellantis

©REUTERS

Prijsverhogingen, de sterke dollar en hogere geleverde volumes (+19%) zorgden voor een flinke omzetklim van 29% tot 42,1 mld. EUR over het derde kwartaal (marktconsensus 40,1 mld. EUR). Alle regio's droegen bij tot de groeicijfers. De groep heeft 275.000 wagens in voorraad die de komende maanden - al dan niet afhankelijk van logistieke problemen of componententekorten - zullen uitgeleverd worden. De groep rekent nog steeds op een groei van de bedrijfsmarge tot meer dan 10% voor 2022. De joint-venture in China met Guangzhou Automobile Group rond de productie van Jeep vroeg recent wel het faillissement aan wegens al jaren onrendabel. De waarde ervan wordt afgeschreven. Ook de productie van Peugeot en Citroën in China staat op de helling en Opel stopte recent de geplande expansie. In China is er immers een snelle verschuiving naar elektrische modellen en westerse spelers spelen hier een tweede viool. Over de eerste zeven maanden van 2022 gebeurde 80% van de verkoop van elektrische modellen in China door lokale bedrijven (o.a. Byd, Nio, ...).  

Advies :  H+2

Goede resultaten, maar de terugtrekking uit de grootste automarkt ter wereld toont aan dat de traditionele autobouwers nog heel wat uitdagingen hebben. Niettemin zet Stellantis zeer sterk in op de verlaging van de kosten om om te gaan met al deze uitdagingen. Het aandeel is minstens te behouden. De holding van de familie Agnelli erboven is wel koopwaardig wegens beter gediversifieerd.