D'Ieteren

©DRIES LUYTEN

De jaarresultaten van de familiale holding vielen door een tegenvaller op het niveau van goudhaantje Belron nog op een koude steen bij beleggers, maar nadien volgde diverse optimistische noten. Vooral de investeerdersdag over Belron (28/04) zal opnieuw beleggers lokken denken we. Het is vooral interessant voor de analisten om af te toetsen of Belron (o.a. Carglass) eerder aan het einde van zijn opwaartse margebeweging zit, of dat er nog margepotentieel kan behaald worden na de investeringen in digitalisering en automatisatie (die dit jaar nog zowat 80 mln. EUR zullen kosten). Qua variabele kosten is men redelijk goed ingedekt (brandstof voor eigen wagenpark tot eind 2022 en langetermijnakkoord met glasproducenten). De volumes evolueren wel in nauwe correlatie met het aantal afgelegde kilometers per wagen, wat met de huidige hoge brandstofprijzen in 2022 wat kan tegenvallen. D’Ieteren eist nu wel van de andere private equityaandeelhouders (50%) dat de schuldratio van de groep moet dalen (3,2 keer de EBITDA eind december). Recent werd in de mobiliteitstak (o.a. autodistributie, autodelen) nog een overname gedaan van het grootste Brusselse taxibedrijf 'Taxis Vert'. Taxis Vert zal via zelfstandige taxichauffeurs en een verregaande digitalisering worden uitgerold in de rest van België.

Advies :  H2

We hebben ons advies verhoogd rond de 130 EUR. Na een koersrit van 20% op enkele weken schuurt D'Ieteren weer wat dichter bij zijn 'faire' intrinsieke waarde die we ramen op circa 190 EUR p.a. Er is nog koerspotentieel, maar de instapgelegenheden zijn voorbij. We verlagen dan ook opnieuw het advies tot houden.